"Mosdorf. Rekonstrukcja": Dyskusyjna sztuka i jej bohater

"Mosdorf. Rekonstrukcja" Sztuka o przywódcy przedwojennej Młodzieży Wszechpolskiej i Obozu Radykalno-Narodowego na deskach Teatru Nowego w Poznaniu.

Aktualizacja: 29.12.2016 22:44 Publikacja: 29.12.2016 22:40

"Mosdorf. Rekonstrukcja": Dyskusyjna sztuka i jej bohater

Foto: Fotorzepa, Piotr Górski

W Teatrze Nowym w Poznaniu czwartek premiera sztuki "Mosdorf. Rekonstrukcja". Inscenizacja ma charakter autorski i  jest próbą przedstawienia - dziś już nieco zapomnianej - bardzo kontrowersyjnej postaci jaką był Jan Mosdorf (1904- 1943).

Beniamin Bukowski (rocznik 1991) - autor tekstu i reżyser, student Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie - przyznaje, że myśl o scenicznej konfrontacji z życiorysem założyciela przedwojennego Obozu Narodowo-Radykalnego towarzyszyła mu, odkąd po raz pierwszy zetknął się z biografią tej postaci.

Zdaniem Bukowskiego, życiorys jednego z pierwszych przywódców (od 1928 r.) Młodzieży Wszechpolskiej, pełen wewnętrznych sprzeczności i zaskakujących zwrotów akcji, jest gotowym materiałem na sztukę teatralną. Z jednej strony Jan Mosdorf jest błyskotliwym doktorem filozofii, uczniem prof. Władysława Tatarkiewicza, a z drugiej strony twórcą faszyzującego, brutalnego  ruchu politycznego zdelegalizowanego przez sanacyjne władze. W dodatku nie wszystko wiadomo o jego życiu, więc niezbędna jest pewnego rodzaju rekonstrukcja. Biografia ta - podkreśla reżyser -  zbudowana jest na paradoksach, bo jest to antysemita ratujący Żydów w Auschwitz, sprzeciwiający się hitleryzmowi syn Niemca, a zarazem radykalny działacz polskiego ruchu narodowego, człowiek w chwilach politycznego zagrożenia porzucający swoich ideologicznych towarzyszy, by później oddać życie w obronie innych.

W poznańskim spektaklu w tytułową rolę wciela się Łukasz Chrzuszcz, a towarzyszą mu Antonina Choroszy, Gabriela Frycz, Paweł Binkowski, Tadeusz Drzewiecki, Radosław Elis, Sebastian Grek i Janusz Grenda.

Autor spektaklu "Mosdorf. Rekonstrukcja" zaznacza, że spodziewa się dyskusji z przedstawicielami ruchów narodowych. "Tak było - mówi - po pierwszej realizacji – w postaci czytania performatywnego - na festiwalu teatru dokumentalnego Sopot Non-Fiction 2016. Pomimo pewnej niezgody ideologicznej po prezentacji wywiązała się ciekawa i twórcza dyskusja z członkami Młodzieży Wszechpolskiej. Pokazała ona, że dialog pomiędzy zantagonizowanymi częściami społeczeństwa nie tylko jest zawsze możliwy – ale też ważny i niezbędny".

Teatr, jego  zdaniem, jest dobrym miejscem na takie spotkania, szukanie punktów wspólnych oraz rozpoznawania elementów niezgody. Efektem tej styczności może być, z jednej strony, lepsze zrozumienie, jak również obopólna weryfikacja swoich poglądów. Piotr Kruszczyński - dyrektor teatru dodaje, że nawet jeśli jest to idealistyczne, to podziela pogląd, że w trudnych sytuacjach, teatr powinien być miejscem rozmowy i łagodzić obyczaje.

Teatr
Teatr. Magnetyczna Danuta Stenka w miłosnej tragedii kaszubskiej „Wòlô Bòskô”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Gejowska bojówka w roli głównej. Grand Prix Boska Komedia'24 dla „Fobii”
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać