Z dziełem Dantego o piekle i raju

Trzeci raz w okresie Wielkiego Postu odbędzie się Festiwal „Gorzkie żale”.

Publikacja: 25.02.2010 14:38

16 marca w Centralnym Basenie Artystycznym zobaczymy „Wielkie kazanie księdza Bernarda” w wykonaniu

16 marca w Centralnym Basenie Artystycznym zobaczymy „Wielkie kazanie księdza Bernarda” w wykonaniu Jerzego Treli

Foto: Materiały Promocyjne

Mimo że organizatorem wydarzenia jest Centrum Myśli Jana Pawła II, impreza kierowana jest do wszystkich – wierzących i niewierzących – poszukujących odpowiedzi na pytania dotyczące śmierci, miłości, przemijania, poświęcenia.

– To nie jest festiwal religijny, lecz tematyczny – tłumaczy Michał Mizera, dyrektor programowy „Gorzkich żalów”. – O sprawach teologicznych rozmawiamy przez wydarzenia kulturalne. W tym roku główną inspiracją jest dla nas „Boska komedia” Dantego rozumiana jako dzieło o nawróceniu autora, pokazująca wędrówkę człowieka od piekła do raju. Chcemy przypomnieć, że piekło istnieje i jest realnym zagrożeniem dla wszystkich grzeszników.

Na festiwalowy miesiąc zaplanowano blisko 30 wydarzeń. Są wśród nich spektakle teatralne, koncerty, pokazy filmowe oraz dyskusje.

Cykl prezentacji artystycznych zainauguruje w sobotę o godz. 19 monodram w wykonaniu francuskiego aktora Serge’a Merlin. Artysta ma na koncie bogaty dorobek teatralny, a szerokiej publiczności znany jest m.in. z filmu „Amelia”, gdzie wcielił się w postać starszego mężczyzny oglądającego świat przez obiektyw kamery wideo. W Warszawie Merlin interpretować będzie „Wyludniacza” Becketta. To tekst inspirowany „Boską komedią”, pokazujący, że bez interwencji siły wyższej zbawienie nie jest możliwe. Monodram po francusku zobaczyć można będzie w CBA (bilety 20 i 30 zł).

W tym samym miejscu zaplanowano kolejne spektakle: „La Divina Commedia” Teatru Derevo (6.03) oraz „Bal w Operze” Teatru im. Witkacego w Zakopanem (23.03). Podczas jednego wieczoru (16.03) zobaczyć można będzie w CBA dwa monodramy: „Wielkie kazanie księdza Bernarda” w wykonaniu Jerzego Treli oraz premierowego „Orfeusza” Grzegorza Gzyla. Ciekawie zapowiada się festiwalowa produkcja „Inferno. Nowy przekład”, czyli fragmenty nowego tłumaczenia „Boskiej komedii” Jarosława Mikołajewskiego, w reżyserii Agaty Dudy-Gracz i w interpretacji m.in. Mai Ostaszewskiej (13.03).

W najbliższy poniedziałek o godz. 19 w kinie Alchemia rusza zaś przegląd „Zanussi na Wielki Post”. Jako pierwszy z filmów reżysera pokazany zostanie „Imperatyw” z 1982 roku.

Warto też zaglądać do kawiarni Tarabuk, gdzie w środy odbywać się będą spotkania literackie oraz do bazyliki Świętego Krzyża na czwartkowe koncerty pieśni wielkopostnych.

[i]Festiwal „Gorzkie żale”, Centralny Basen Artystyczny, ul. Konopnickiej 6; Kino Alchemia, Warszawa, ul. Jezuicka 4; Kluboksięgarnia Tarabuk, ul. Browarna 6; Bazylika św. Krzyża, ul. Krakowskie Przedmieście 3, na większość wydarzeń wstęp wolny, płatne wyłącznie spektakle teatralne, program: [link=http://www.gorzkiezale.com]www.gorzkiezale.com[/link], sobota (27.02) – wtorek (30.03)[/i]

Mimo że organizatorem wydarzenia jest Centrum Myśli Jana Pawła II, impreza kierowana jest do wszystkich – wierzących i niewierzących – poszukujących odpowiedzi na pytania dotyczące śmierci, miłości, przemijania, poświęcenia.

– To nie jest festiwal religijny, lecz tematyczny – tłumaczy Michał Mizera, dyrektor programowy „Gorzkich żalów”. – O sprawach teologicznych rozmawiamy przez wydarzenia kulturalne. W tym roku główną inspiracją jest dla nas „Boska komedia” Dantego rozumiana jako dzieło o nawróceniu autora, pokazująca wędrówkę człowieka od piekła do raju. Chcemy przypomnieć, że piekło istnieje i jest realnym zagrożeniem dla wszystkich grzeszników.

Patronat Rzeczpospolitej
Latem Warszawa oddycha komediami Teatru Capitol
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Teatr
„Wyzwolenie” Klaty, Pokaz Mistrzowski XXXI Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Teatr
Niemiecki teatr doby migracji i AfD
Teatr
Klata rozpocznie dyrekcję w Narodowym słynnym „Weselem” ze Starego z jego gwiazdami
Teatr
Frankenstein — najstraszniejszy w historii ludzkiego piekła