"Wiech na 102" Sceny Lubelskiej 30/32

Pierwszy od kilkudziesięciu lat najprawdziwszy teatrzyk podwórkowy, wystawiany w wersji scenicznej: dwaj aktorzy, muzyk, dwanaście kukiełek, harmonia, tara i malowniczy świat warszawskiej ulicy

Publikacja: 29.01.2011 13:12

"Wiech na 102" Sceny Lubelskiej 30/32

Foto: ROL

Celem projektu „Wiech na 102” jest wskrzeszenie tradycji teatrzyków podwórkowych, które stanowiły w przeszłości żywy i barwny element warszawskiej kultury. Artyści – dwaj aktorzy i muzyk – posługują się przenośnym teatrzykiem. Rozstawiwszy go na wybranym podwórku lub placyku, zwołują publiczność i przedstawiają kilkudziesięciominutowy spektakl złożony z kilku scenek kukiełkowych. Przerwy między scenkami wypełniają tradycyjne warszawskie piosenki, klaunady i zapowiedzi mające po części charakter gawędy o dawnej Warszawie, niekiedy przechodzące w spontaniczny dialog z publicznością. Scenki kukiełkowe oparte są na felietonach Stefana Wiecheckiego „Wiecha”; ponadto w spektaklu wykorzystane są szmoncesy, również stanowiące ważny, a dziś nieomal egzotyczny element dawnego warszawskiego folkloru.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/9147,1,601928.html]Zobacz galerię fotosów ze spektaklu[/link][/wyimek]

Wykorzystane w spektaklu felietony Wiecha przetwarzają w satyryczny sposób scenki rodzajowe zaobserwowane na warszawskiej ulicy i zasłyszane tam dialogi, a także rozprawy przed sądem grodzkim, które Wiech śledził jako dziennikarz. Te słynne felietony stanowią jedyny w swoim rodzaju dokument obyczajów, języka i humoru ubogich dzielnic Warszawy okresu międzywojennego. Forma teatrzyku kukiełkowego jest osadzona w tej samej tradycji.

Pierwsze publiczne pokazy w ramach projektu miały miejsce 30 czerwca 2008 roku w podwórku kamienicy przy ul. Lubelskiej 30/32 oraz 17 lipca przy ulicy Bliskiej 12 i na placyku u zbiegu ulic Mińskiej, Bliskiej i Kamionkowskiej. Spektakl pokazywany był również na ulicy Stalowej i w Parku Skaryszewskim, w Parku Wolności przy Muzeum Powstania Warszawskiego, na Krakowskim Przedmieściu i na ulicy Ząbkowskiej. Od stycznia 2009 spektakl pokazywany jest w wersji scenicznej, a od jesieni tego roku we wnętrzach warszawskich kawiarń, nawiązując w ten sposób do pierwotnej tradycji kabaretowej.

[wyimek][link=http://www.scenalubelska.art.pl/]scenalubelska.art.pl[/link] [/wyimek]

[i]reżyseria:[/i] Dariusz Kunowski

[i]muzyka:[/i] Katarzyna Szurman/ Piotr Makarski

[i]występują:[/i] Piotr Herbich i Adam Widur

scenariusz na podstawie felietonów Stefana Wiecheckiego „Wiecha”

[ramka][b]"Wiech na 102"[/b], Kawiarnia Ogrody na warszawskim Rynku Mariensztackim (wstęp wolny),[b] sobota 29 stycznia o 18.00[/b].

Od 19.00 na Lubelskiej zabawa karnawałowa "W Promieniach Słońca" (wstęp 20zł), na którą zaprasza Janusz Prusinowski Trio (Janusz Prusinowski, Piotr Piszczatowski, Piotr Zgorzelski oraz gościnnie Szczepan Pospieszalski (trąbka). Wśród tańców dominować będą mazurki i oberki, nie zabraknie także polek, tang, fokstrotów, korowodów, kółek słonecznych i zabaw tanecznych.[/ramka]

[ramka] W pierwszy weekend lutego (w piątek 4 lutego o 20.00 i w sobotę 5 lutego o 19.00) Scena Lubelska 30/32 zaprasza na [b]"Aleksandra Marca"[/b] - najnowszy spektakl Sceny. [/ramka]

 

 

Celem projektu „Wiech na 102” jest wskrzeszenie tradycji teatrzyków podwórkowych, które stanowiły w przeszłości żywy i barwny element warszawskiej kultury. Artyści – dwaj aktorzy i muzyk – posługują się przenośnym teatrzykiem. Rozstawiwszy go na wybranym podwórku lub placyku, zwołują publiczność i przedstawiają kilkudziesięciominutowy spektakl złożony z kilku scenek kukiełkowych. Przerwy między scenkami wypełniają tradycyjne warszawskie piosenki, klaunady i zapowiedzi mające po części charakter gawędy o dawnej Warszawie, niekiedy przechodzące w spontaniczny dialog z publicznością. Scenki kukiełkowe oparte są na felietonach Stefana Wiecheckiego „Wiecha”; ponadto w spektaklu wykorzystane są szmoncesy, również stanowiące ważny, a dziś nieomal egzotyczny element dawnego warszawskiego folkloru.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły