Dzień innej wiosny

To będzie pierwszy dzień wiosny, ale jednocześnie i... zimy. 21 marca w Centralnym Basenie Artystycznym Polski Teatr Tańca wystawi bowiem w jeden wieczór „Wiosnę – Effatha” i „Zimę – Silent Sleep”.

Publikacja: 18.03.2010 02:47

„Jesień – Nuembir” Jacka Przybyłowicza zapowiadał kończący cykl PTT spektakl Gunhild Bjornsgaard

„Jesień – Nuembir” Jacka Przybyłowicza zapowiadał kończący cykl PTT spektakl Gunhild Bjornsgaard

Foto: Fotorzepa, Mirka Maruszak Mirka Maruszak

Cykl „Cztery pory roku” – w ramach którego powstały obie prace – to jeden z najciekawszych ostatnich projektów poznańskiego zespołu. Główną uwagę należy zwrócić na pokazywaną pierwszy raz w Warszawie „Zimę...” (powstała w styczniu 2010 r.), stworzoną przez norweską choreograf Gunhild Bjornsgaard.

Po pierwsze prace skandynawskie bardzo podobają się w Polsce, bo stylistyka proponowana przez tych artystów jest na wskroś odmienna od polskich. Cechują je wystudiowane ruchy, skromne scenografie, laboratoryjne przestrzenie, minimalistyczny ruch.

Po drugie „Zima – Silent Sleep” to element większego projektu badawczego, realizowanego od października 2009 r. do stycznia 2010 r., podczas którego polscy i norwescy studenci zajmowali się postrzeganiem zimy w obu krajach.

I wreszcie po trzecie Bjornsgaard nie boi się ciszy na scenie, celowego ograniczenia ruchu czy nawet... wprowadzenia amatora. Na premierze wystąpiła np. mała dziewczynka Marlene (prywatnie córka choreograf).

Czwarta część cyklu PTT stoi w opozycji do niezwykle dynamicznej, gorącej propozycji Thierry’ego Vergera „Lato – Red Sun”, ale konweniuje z dwiema polskimi odsłonami „Jesienią nuembir” Jacka Przybyłowicza i „Wiosną – Effatha” Ewy Wycichowskiej.

Ten ostatni, bardzo udany, spektakl, wyprodukowany w 2007 roku, zostanie wystawiony razem z „Zimą...”. Dzięki temu można porównać nie tylko dwie metody pracy, ale też zobaczyć (w wyjątkowo odpowiednim czasie) wszystko to, co obserwujemy właśnie w przyrodzie.

[i] „Wiosna – Effatha” chor. Ewa Wycichowska, „Zima – Silent Sleep”, chor. Gunhild Bjornsgaard, Polski Teatr Tańca, Centralny Basen Artystyczny, Warszawa, ul. Konopnickiej 6, rezerwacje: tel. 22 339 07 60, niedziela (21.03), godz. 19[/i]

Cykl „Cztery pory roku” – w ramach którego powstały obie prace – to jeden z najciekawszych ostatnich projektów poznańskiego zespołu. Główną uwagę należy zwrócić na pokazywaną pierwszy raz w Warszawie „Zimę...” (powstała w styczniu 2010 r.), stworzoną przez norweską choreograf Gunhild Bjornsgaard.

Po pierwsze prace skandynawskie bardzo podobają się w Polsce, bo stylistyka proponowana przez tych artystów jest na wskroś odmienna od polskich. Cechują je wystudiowane ruchy, skromne scenografie, laboratoryjne przestrzenie, minimalistyczny ruch.

Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Taniec
Taneczne święto Indii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Taniec
Primabalerina z Teatru Bolszoj opuściła kraj. "Wstydzę się Rosji"