Michelle Obama najpotężniejszą kobietą świata

Amerykańska pierwsza dama jest najbardziej wpływową kobietą świata – uznał magazyn „Forbes”

Publikacja: 07.10.2010 21:47

Jackie Kennedy z dyplomem prawa – tak nazywana jest w USA Michelle Obama, która w sondażach popularności prześciga nawet swojego męża Baracka. W rankingu najbardziej wpływowych kobiet świata amerykańskiego magazynu „Forbes” w ciągu zaledwie roku awansowała z 40. na 1. miejsce.

Żona pierwszego czarnoskórego prezydenta USA została doceniona głównie za zmianę wizerunku pierwszej damy. „Michelle Obama stała się wzorem dla dzisiejszych dziewcząt i kobiet na całym świecie” – napisał „Forbes”. Autorom rankingu spodobały się zwłaszcza jej osiągnięcia w walce z otyłością wśród dzieci. Dzięki działaniom Obamy – która jest pomysłodawczynią stworzenia „zdrowych szkół” – koncerny spożywcze zobowiązały się do 2015 roku obniżyć ilość kalorii w swoich produktach.

Obama zdetronizowała w rankingu „Forbesa” zajmującą od czterech lat pierwsze miejsce kanclerz Niemiec Angelę Merkel. „Żelazna pani kanclerz” pierwszy tytuł najpotężniejszej kobiety świata dostała w 2006 roku, rok po wygranych przez chadecję wyborach.

„Merkel przywróciła Niemcom uśmiech” – pisały wówczas gazety. Rok później na tytuł miała zasłużyć swoim „zdecydowanym przywództwem” i „trzymaniem się zasad”. W tym roku zajęła zaledwie czwartą pozycję.

– W przyszłym roku najpotężniejszą kobietą świata może zostać Dilma Rousseff (obecnie 95. miejsce – przyp. red.). Oczywiście jeśli wygra wybory prezydenckie w Brazylii – powiedział „Rz” prof. Elmar Altvater z Wolnego Uniwersytetu w Berlinie. Czy ranking „Forbesa” odzwierciedla rzeczywistą władzę kobiet? – Michelle Obama może najwyżej wpłynąć na dobry nastrój prezydenta USA. Osoby ze świata polityki, również kobiety, nie mają zresztą tak dużej władzy, jak ludzie ze świata biznesu. Najlepiej pokazał to ostatni kryzys gospodarczy. Prawdziwą władzę sprawują szefowie banków i koncernów – mówi prof. Altvater.

Widać to również w rankingu „Forbesa”. Wśród pierwszych 25 najbardziej wpływowych kobiet największą grupę, bo aż dziesięć, stanowią kobiety biznesu. Tuż za Michelle Obamą uplasowała się Irene Rosenfeld, szefowa koncernu spożywczego Kraft Foods. To za jej sprawą doszło do przejęcia brytyjskiego potentata czekoladowego Cadbury, dzięki czemu Kraft Foods wyrosła na największy koncern spożywczy na świecie.

Tworząc ranking, jego autorzy wzięli pod uwagę nie tylko kobiety ze świata polityki i gospodarki, ale także mediów i show-biznesu. Na trzecim miejscu uplasowała się prowadząca talk-show Oprah Winfrey. W pierwszej dziesiątce znalazły się też Lady Gaga (7.) i Beyonce (9.). Sekretarz stanu USA Hillary Clinton zajęła piąte miejsce.

W rankingu znalazły się również pierwsza kobieta na stanowisku przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi (11.), pierwsza kobieta premier Australii Julia Gillard (58.) oraz pierwsza Afrykanka na stanowisku prezydenta, Ellen Johnson Sirleaf (86.) z Liberii. Królowa Wielkiej Brytanii Elżbieta II jest zaledwie 41.

Jackie Kennedy z dyplomem prawa – tak nazywana jest w USA Michelle Obama, która w sondażach popularności prześciga nawet swojego męża Baracka. W rankingu najbardziej wpływowych kobiet świata amerykańskiego magazynu „Forbes” w ciągu zaledwie roku awansowała z 40. na 1. miejsce.

Żona pierwszego czarnoskórego prezydenta USA została doceniona głównie za zmianę wizerunku pierwszej damy. „Michelle Obama stała się wzorem dla dzisiejszych dziewcząt i kobiet na całym świecie” – napisał „Forbes”. Autorom rankingu spodobały się zwłaszcza jej osiągnięcia w walce z otyłością wśród dzieci. Dzięki działaniom Obamy – która jest pomysłodawczynią stworzenia „zdrowych szkół” – koncerny spożywcze zobowiązały się do 2015 roku obniżyć ilość kalorii w swoich produktach.

Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1019
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1017
Świat
Donald Trump spotka się w Paryżu z Wołodymyrem Zełenskim?
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1016
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1015
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką