Z okazji obchodzonego 1 grudnia Dnia Walki z AIDS Młodzieżówka Socjalistyczna Andaluzji (JSA) nakręciła bluźnierczy spot. Przesłaniem trwającego półtorej minuty filmiku, który można obejrzeć na YouTube i Facebooku, jest stwierdzenie, że w sprawie prezerwatyw Kościół oszukuje wiernych, więc mając do wyboru hostię albo bezpieczny seks, należy wybrać to drugie. „Błogosławiony kondom, który gładzi AIDS świata” – głosi napis.
Spot zaczyna się od zatrważających liczb: 60 mln zarażonych wirusem HIV od 1980 roku, 25 mln zmarłych na AIDS; 2 mln ludzi, których ta choroba zabiła w zeszłym roku; 370 tys. dzieci, które przyszły na świat z HIV. W tle „Hallelujah” Leonarda Cohena. Potem dotyczący prezerwatyw cytat z rzecznika episkopatu Hiszpanii i dwa z Benedykta XVI. Obaj zwracają uwagę, że prezerwatyw używają głównie ludzie prowadzący niemoralne życie, a koncentrowanie się na nich sprawia, że seksualność staje się czymś w rodzaju narkotyku.
„Nie daj się oszukiwać” – apelują autorzy spotu, wspierając się cytatami z opracowań naukowych wskazujących, że „prezerwatywa jest najlepszą bronią w walce z największą epidemią w historii świata”. Tu następuje wielki finał: biała hostia w rękach kapłana przemienia się w czerwoną prezerwatywę. „Używaj jej. Walcz naprawdę” – wzywają młodzi socjaliści.
Sekretarz generalny JSA Juan Carlos Ruiz tłumaczył dziennikarzom, że jego organizacja zaatakowała Kościół dlatego, że jego wypowiedzi na temat prezerwatyw niepotrzebnie sieją zamęt w umysłach obywateli, podczas gdy zostało dowiedzione, że prezerwatywa jest najlepszym środkiem zapobiegawczym w walce z AIDS.
Hiszpanie są najwyraźniej tak przyzwyczajeni do ataków na Kościół katolicki, jego religię i wyznawców, że bluźniercza reklama nie wywołała w ich kraju burzy. Szef prawicowej Partii Ludowej w Andaluzji Javier Arena ograniczył się do stwierdzenia, że w demokratycznym państwie można bronić swoich poglądów bez obrażania kogokolwiek.