Statek zaprojektowany przez inż. Zygmunta Chorenia. W 2016 i 2017 roku jednostka przeszła przegląd przed rejsami - dokonano wtedy między innymi przeglądu wszystkich urządzeń, konserwacji kadłuba łącznie z masztami i nadbudówką. Po obecnym remoncie, żaglowiec wróci na morze w połowie lipca.
"Pogorię" zbudowano dzięki staraniom kpt. Krzysztofa Baranowskiego dla Bractwa Żelaznej Szekli, które powstało z inicjatywy kpt. Adama Jassera w 1971 roku i dorobiło się z czasem własnej audycji w TV pod nazwą "Latający Holender" .
Znaki przypominające krzyże, które przez wiele lat nosiła "Pogoria" na żaglach rejowych, to cztery skrzyżowane szekle, symbol Bractwa. Jednostkę zbudowano na zamówienie Telewizji Polskiej w ówczesnej Gdańskiej Stoczni im. Lenina w 1980 roku. Żaglowiec ma 40,9 m długości, 8 m szerokości, 3,8 m zanurzenia, osiąga maksymalną prędkość 11 węzłów, a w skład załogi mogą wchodzić 53 osoby.
"Pogoria" jest pierwszym dużym żaglowcem zaprojektowanym przez polskiego konstruktora statków - inż. Zygmunta Chorenia i stanowiła pierwowzór dla kilku podobnych jednostek, w budowie których stocznia później się wyspecjalizowała. Były to: Iskra, bułgarska Kaliakra, a nieco później Oceania - eksperymentalny żaglowiec badawczy Polskiej Akademii Nauk.