Bank Światowy: Przez COVID dzieci zarobią w przyszłości o 26,5 tys. dol. mniej

Bank Światowy ostrzega, że na skutek pandemii i zakłóceń w dostępie do edukacji, aż 70 proc. dzieci z biedniejszych państw nie potrafi przeczytać i zrozumieć prostego tekstu w 10. roku życia. Przeciętne dziecko straci też ok. 26,5 tys. dolarów przychodu, przez całe swoje życie, z powodu pandemii.

Publikacja: 07.12.2021 15:11

Uczennica w czasie nauki zdalnej

Uczennica w czasie nauki zdalnej

Foto: Adobe Stock

Raport „The State of the Global Education Crisis: A Path to Recovery”, opracowany przez UNICEF, UNESCO i Bank Światowy, wskazuje na katastrofalny wpływ pandemii na poziom edukacji na świecie. Zamknięcie szkół, ograniczony dostęp do nauczania zdalnego, a także jego niska jakość, doprowadziły do zaniku piśmienności wśród dzieci. Dotyczy to zwłaszcza państw rozwijających się: przed pandemią, ok. 50 proc. dziesięciolatków w tych krajach nie było w stanie przeczytać ze zrozumieniem prostego tekstu. Dziś odsetek ten ma wynosić 70 proc. Kraje zamożne są w lepszej sytuacji, ale też doświadczyły tego trendu: 9 proc. dziesięciolatków w tych państwach ma problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

Autorzy sugerują również wysoki poziom potencjalnych strat finansowych dzisiejszej młodzieży. Na skutek utraty dostępu do edukacji, szacuje się, że uczniowie na całym świecie stracą ok. 17 bln dol. przychodu, który uzyskaliby, gdyby pandemia nie nastąpiła. Oznacza to, że przeciętny uczeń straci ok. 26,5 tys. dol. potencjalnego przychodu, przy czym w krajach rozwiniętych ta liczba jest wyższa.

Czytaj więcej

Koronawirus: Jak przerwa w nauce odbije się na zarobkach dzisiejszych uczniów?

Te szacunki dotyczą tylko wpływu edukacji na przychód; gdyby doliczyć ciężką sytuację na rynkach pracy, straty młodych byłyby zapewne jeszcze wyższe.

Pandemia dotknęła 1,6 mld uczniów na świecie; aż 200 mln z nich nie otrzymało jakiegokolwiek wykształcenia przez czas, gdy szkoły były zamknięte. Najwięcej straciły dzieci ze wsi oraz biednych państw i rodzin, a także dziewczynki i niepełnosprawni.

200 mln

Tyle dzieci na świecie nie otrzymywało wykształcenia w czasie, gdy szkoły, do których chodzą, były zamknięte w związku z epidemią

Są też wyjątki: spośród państw rozwiniętych Australia nie zanotowała średniego spadku piśmiennictwa wśród młodzieży. Były też kraje, gdzie więcej stracili chłopcy, jak chociażby w Pakistanie.

Wina za spadek piśmiennictwa wśród dzieci, według autorów raportu, leży po stronie państw. Wprowadzenie obostrzeń pandemicznych nie było wspierane odpowiednimi inwestycjami w kształcenie. Pomimo wielkich pakietów stymulujących gospodarki, rządy świata przeznaczyły tylko 3 proc. tych kwot na sektor edukacji. Skrytykowane zostało także powolne otwieranie szkół, jak i nieodpowiednie dostosowanie sektora edukacji do nauki zdalnej.

Raport „The State of the Global Education Crisis: A Path to Recovery”, opracowany przez UNICEF, UNESCO i Bank Światowy, wskazuje na katastrofalny wpływ pandemii na poziom edukacji na świecie. Zamknięcie szkół, ograniczony dostęp do nauczania zdalnego, a także jego niska jakość, doprowadziły do zaniku piśmienności wśród dzieci. Dotyczy to zwłaszcza państw rozwijających się: przed pandemią, ok. 50 proc. dziesięciolatków w tych krajach nie było w stanie przeczytać ze zrozumieniem prostego tekstu. Dziś odsetek ten ma wynosić 70 proc. Kraje zamożne są w lepszej sytuacji, ale też doświadczyły tego trendu: 9 proc. dziesięciolatków w tych państwach ma problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Alarmujący raport WHO: Połowa 13-latków w Anglii piła alkohol
Społeczeństwo
Rosyjska wojna z książkami. „Propagowanie nietradycyjnych preferencji seksualnych”
Społeczeństwo
Wielka Brytania zwróci cztery włócznie potomkom rdzennych mieszkańców Australii
Społeczeństwo
Pomarańczowe niebo nad Grecją. "Pył może być niebezpieczny"
Społeczeństwo
Sąd pozwolił na eutanazję, choć prawo jej zakazuje. Pierwszy taki przypadek