– Dzień dobry, tu John, co słychać? – zaczyna sympatyczny męski głos w słuchawce i zanim odbierający zdąży się zorientować, że John nie jest wcale dobrym znajomym, lecz głosem nagranym na taśmę, jest już w sidłach kampanii wyborczej. – Chciałbym porozmawiać z tobą o nadchodzących prawyborach. Czy masz zamiar wziąć w nich udział? – pytał John, dzwoniąc do domu korespondenta „Rz” przed niedawnymi prawyborami w stanie Wirginia.
Dopiero po sposobie zadawanych pytań można się było zorientować, iż tajemniczy ośrodek badań opinii publicznej, który rzekomo reprezentował John, jest tak naprawdę częścią kampanii republikańskiego kandydata Mike’a Huckabeego. A pytania miały naprowadzać niezdecydowanych wyborców na „właściwy wybór”.
Takie „robotelefony”, czyli nagrane telefony propagandowe wykonywane automatycznie na zamówienie kampanii wyborczych, to istna zmora Amerykanów w gorącym sezonie wyborczym. Przybierają postać pseudoankiet, „osobistych” apeli kandydata o poparcie lub bezpardonowych ataków na rywali.
– Przez tydzień przed prawyborami telefon niemal nie przestawał dzwonić. Każdego popołudnia dostawałem 15 – 20 telefonów. Ulżyło mi, gdy to się wreszcie skończyło – opowiada wyborca w stanie New Hampshire.
Amerykanie są już chronieni prawem przed namolnością firm telemarketingowych – wystarczy zapisać swój numer telefonu w specjalnym rejestrze, by mieć spokój z ofertami kart kredytowych czy „niemal darmowych” wakacji na Karaibach.