- We wrześniu rada gminy ma przyjąć uchwałę w sprawie dotacji dla dzieci z prywatnych żłobków. Zamierzamy zabezpieczyć interes finansowy gminy i wprowadzić zapisy m.in. o przekazaniu dotacji w terminie do 30 września pod warunkiem złożenia wniosku (a wnioski po terminie nie będą uznawane) oraz zapis o danych osobowych dzieci wykazywanych do dotacji. Czy będzie to prawidłowe ?
Nie.
Kluczowe znaczenie mają tu regulacje art. 60 ust. 1 i 2 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Wynika z nich, że podmioty (o których mowa w art. 8 ust. 1), prowadzące żłobek lub klub dziecięcy lub zatrudniające dziennych opiekunów oraz osoby (o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1), mogą otrzymać na dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym, lub przez dziennego opiekuna dotację celową z budżetu gminy. Wysokość i zasady ustalania oraz rozliczania dotacji celowej (o której mowa w ust. 1), w tym kategorie dzieci, na które przyznawana jest dotacja, określa rada gminy w drodze uchwały.
Powyższa regulacja wyznacza dopuszczalne granice uchwałodawcze rady gminy. Problem jednak w tym, że w sposób jednoznaczny nie wynika z niej, m.in. kwestia stanowienia o terminie składania wniosku o dotację przez niepubliczne żłobki. Dlatego warto w tym zakresie odnieść się do orzecznictwa sądowego. Na uwagę zasługuje m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 18 marca 2015 r. (sygn. akt I SA/Gd 134/15). Sąd podkreślił tam: „art. 60 ust. 1 ww. ustawy [red: ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3] przewiduje, że dotacja udzielana jest na każde dziecko objęte opieka w żłobku lub klubie dziecięcym, bez względu na to, w jakim terminie podmiot złoży wniosek o dotację. Dalej sąd podkreślił, że ustawodawca nie wprowadził w ustawie o opiece nad dziećmi do lat 3 uregulowań co do terminu złożenia stosownego wniosku, jak to ma miejsce dla przykładu w przepisach art. 90 ust. 1a, 2b i 2d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r., nr 256, poz. 2572). Wreszcie zaakcentowano, że ww. art. 60 ust. 2 nie uprawnia rady gminy do określenia trybu udzielania dotacji. Tymczasem zarówno określenie treści wniosku o udzielenie dotacji jak i terminu składania przedmiotowych wniosków, należy do zagadnień dotyczących trybu udzielania dotacji, a rada gminy uprawniona jest jedynie do określania wysokości i zasad ustalania dotacji celowej.
Powyższą koncepcję potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 marca 2017 r. (sygn. akt II GSK 1673/15). Sąd wskazał, że podmioty prowadzące żłobki mogą ubiegać się o dotację w każdym czasie w ciągu roku budżetowego, jeśli realizują zadania, na które dotacja jest przyznawana.