W przypadkach uzasadnionych warunkami demograficznymi gmina uzupełni sieć publicznych przedszkoli o inne formy wychowania najmłodszych. Takie alternatywne placówki będą mogły działać krócej niż publiczne przedszkola (zajęcia prowadzone przez minimum pięć godzin) albo funkcjonować np. tylko w niektóre dni (jednak minimum przez 12 godzin w tygodniu).
Placówki nie będą miały statusu przedszkola publicznego, mimo to muszą spełniać pewne właściwe dla nich warunki: bezpieczne i higieniczne pomieszczenia oraz wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub wybranej części tej podstawy. Dzieci muszą mieć także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
[b]Alternatywne formy wychowania przedszkolnego to nie przedszkola niepubliczne[/b] – rodzice nie będą musieli płacić za opiekę nad dzieckiem.
[srodtytul]Tylko pedagodzy[/srodtytul]
Chodzi o maluchy w wieku od trzech do pięciu lat. Zajęcia dla nich mogliby prowadzić jedynie nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje pedagogiczne. Prowadzący zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego będą mogli realizować program opracowany przez siebie, ale tylko po uzgodnieniu go z kuratorem oświaty. W odróżnieniu od publicznych przedszkoli tu istnieje możliwość organizowania zajęć w grupach bez określania górnej granicy liczby dzieci.