W pewnych sytuacjach premie i nagrody przysługują też samorządowcom, nauczycielom, urzędnikom czy lekarzom. Zwykle nazywają się nagrodami, ale w rzeczywistości mają charakter premii. Przysługują bowiem po spełnieniu obiektywnych warunków określonych nawet w przepisach powszechnie obowiązujących, a preferencje czy widzimisię szefa przy ich przyznawaniu nie ma żadnego znaczenia. Jednostki sfery budżetowej mogą też tworzyć fundusze premiowe w ramach posiadanych środków. W takiej sytuacji regulamin premiowania stanowi część składową płacowego.
Najlepszym przykładem jest dodatkowe wynagrodzenie przysługujące temu, kto faktycznie przepracował w jednej jednostce sfery budżetowej przynajmniej pół roku. Nazywane powszechnie nagrodą roczną lub trzynastką stanowi premię. Określa je ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.). Wynosi 8,5 proc. sumy wynagrodzenia, jakie pracownik otrzymał w badanym roku. Do wynagrodzenia tego wliczamy te składniki, które wchodzą do podstawy wymiaru ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Dlatego też trzynastkę dla nauczycieli liczymy trochę inaczej, gdyż mają oni własne regulacje urlopowe.
W budżetach organów prowadzących szkoły są specjalne fundusze na nagrody za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze nauczycieli. Zgodnie z art. 49 Karty nauczyciela fundusz ten to co najmniej 1 proc. planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych nauczycieli. Z niego organy prowadzące oraz dyrektorzy szkół gratyfikują wyróżniających się pracowników, którzy przepracowali w danej placówce przynajmniej rok.
Kryteria i tryb przyznawania oraz termin wypłaty nagród ustalają organy prowadzące szkoły w regulaminach, biorąc pod uwagę:
- osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczo-wychowawczej oraz w realizacji innych zadań statutowych szkoły,