Tak wynika z art. 54 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym ich stosunek pracy przekształca się w umowny dopiero 1 stycznia 2012 r. Przez cały ten czas stosuje się do nich również dotychczasowe zasady wynagradzania.
[srodtytul]Za wypowiedzeniem[/srodtytul]
Zawarte w nowej pragmatyce samorządowej przepisy przejściowe określają sytuacje, w których pracownika mianowanego można zwolnić w tym trzyletnim okresie. Możliwe jest to jedynie w pięciu przypadkach wymienionych w art. 55 ust. 1 ustawy.
Pierwszy dotyczy sytuacji, w której zwolnienie następuje z przyczyn dotyczących pracodawcy. Mianowicie gdy jednostka, w której taki pracownik jest zatrudniony, podlega reorganizacji lub likwidacji i nie istnieje możliwość przeniesienia takiego pracownika na inne stanowisko.
Pozostałe cztery to przyczyny leżące po stronie pracownika. Należą do nich niezawiniona utrata uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, utrata nieposzlakowanej opinii oraz nabycie prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy.