Niezdolność do pracy spowodowana chorobą nie ma najmniejszego wpływu na zakres zdolności do czynności prawnych czy kompetencje przedstawiciela ustawowego osoby prawnej.
Dyrektor miejskiej biblioteki publicznej (MBP) jest organem ustawowo upoważnionym do zarządzania nią i jej reprezentacji w stosunkach zewnętrznych (art. 17 w zw. z art. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=142971]ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, DzU z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zm.[/link]). Tylko on może udzielać pełnomocnictw.
Dotyczy to również stosunków wewnętrznych, czyli zarządzania personelem MBP, nie wyłączając wyznaczania zastępstw oraz określania zadań i uprawnień podległych sobie pracowników.
Przepisy cytowanej ustawy upoważniają burmistrza do nawiązania i rozwiązania stosunku pracy z dyrektorem MBP (por. art. 15 ust. 1). Nie ma w nich natomiast żadnego upoważnienia dla burmistrza do „zastępowania” dyrektora w jego uprawnieniach zarządczych i reprezentacyjnych, w szczególności poprzez zmiany decyzji podejmowanych przez dyrektora w odniesieniu do podległego mu personelu.
Podobne stanowisko zajął Departament Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w odpowiedzi na tak samo sformułowane pytanie jednego z czytelników DF, zastrzegając jednak, że jego opinia nie ma mocy wiążącej.