Reklama
Rozwiń
Reklama

Środki na dotacje pochodzą z kar i opłat

Z funduszu ochrony środowiska można m.in. udzielać dotacji na realizację określonych zadań. Niezależnie od tego jednak, czy ma ją otrzymać organizacja pozarządowa czy np. powiat, podstawą jej udzielenia jest umowa

Publikacja: 25.06.2009 06:30

Środki na dotacje pochodzą z kar i opłat

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Red

Gminy, powiaty i samorząd województwa dokonują wydatków z funduszy ochrony środowiska, jakie działają przy tych jednostkach. Fundusze te mają status funduszy celowych, co determinuje ich gospodarkę finansową. Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11FB0ADA0DB2DF7DC0A8C2666917B195?id=180304]ustawą o finansach publicznych (ufp)[/link] fundusze celowe działają jako wyodrębnione rachunki bankowe. Nie posiadają zatem osobowości prawnej tak jak fundusze wojewódzkie czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

[srodtytul]Fundusze celowe[/srodtytul]

Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy, który ma charakter rocznego i obejmuje przychody pochodzące ze środków publicznych i wydatki, które są przeznaczane na określone zadania. Ustawodawca określił jednocześnie, że wydatki funduszu celowego mogą być dokonywane tylko w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody, w tym dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego i pozostałości środków z okresów poprzednich. Ustawa o finansach publicznych zawiera regulację, że fundusze celowe mogą zaciągać kredyty i pożyczki, o ile ustawa tworząca fundusz tak stanowi. Należy w tym przypadku jednak przeanalizować [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4E237BC97452FE4EC4E5FD8E90CB8E59?id=258935]ustawę o ochronie środowiska[/link], w której znajdują się postanowienia w zakresie przychodów i wydatków samorządowych funduszy ochrony środowiska.

[srodtytul]Źródła dochodów[/srodtytul]

W zapisach ustawy z 27 kwietnia 2001 r. nie odnajdziemy postanowień, że źródłem przychodów funduszu gminnego czy wojewódzkiego może być pożyczka bądź kredyt. Ustawodawca przewidział jedynie, że źródłami przychodów mogą być wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie przepisów o ochronie środowiska. Dodatkowo [b]gminne i powiatowe fundusze mają udział we wpływach z tytułu opłat i kar wnoszonych do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska. W 20 proc. stanowią one przychód gminnego funduszu, 10 proc. zasila fundusz powiatowy. [/b]Rachunek gminnego funduszu mogą również zasilać wpływy z tytułu opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów.

Reklama
Reklama

Do przychodów gminnego i powiatowego funduszu zaliczamy również udział we wpływach z opłat i kar za składowanie i magazynowanie odpadów. Środki te zasilają rachunki funduszy wojewódzkich, a te z kolei przekazują 50 proc. wpływów do gminnego funduszu i 10 proc. do powiatowego.

Przychodami mogą również być dobrowolne wpłaty, zapisy, darowizny, świadczenia rzeczowe i środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

[srodtytul]Do wspólnego worka[/srodtytul]

Ustawodawca zapewnił również odpowiedni system redystrybucji przychodów z funduszy, których przychody znacznie odbiegają od średniej krajowej. Gminy i powiaty, w których przychody funduszy ochrony środowiska są większe niż dziesięciokrotność średniej krajowej przychodów z roku poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, liczonej odpowiednio dla gmin i powiatów, przekazują nadwyżkę z tytułu tych przychodów do właściwego funduszu wojewódzkiego.[b] Gminy i powiaty dokonują wpłat w terminie do 15 sierpnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła nadwyżka. [/b]Średnia krajowa wyliczana jest przez ministra środowiska i publikowana w Monitorze Polskim do końca I półrocza roku następnego.

[srodtytul]Jak wydać[/srodtytul]

Prawo ochrony środowiska zawiera dyspozycje co do kierunków wydatkowania środków z tychże funduszy. Postanowienia w tym zakresie zawierają artykuły od 406 do 409a przywołanej ustawy. Warto jednak wspomnieć, że nie jest to katalog zamknięty, bowiem organy stanowiące gmin i powiatów mogą podjąć uchwałę, w której określą inne przeznaczenie środków. Ważne, aby został zachowany cel wydatkowania, tj. ochrona środowiska i gospodarki wodnej.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Umowa o wsparcie[/srodtytul]

Dysponenci funduszy mogą, w celu wykonywania zadań nałożonych przez ustawodawcę, udzielać dotacji ze środków funduszy na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. W tym celu organ stanowiący musi wydać stosowną uchwałę, w której określi[b] tryb udzielania dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, sposób ich rozliczania oraz kontroli wykonywania zadań zleconych.[/b] Podstawą przekazania dotacji jest zawarta umowa, która musi zawierać niezbędne elementy wymienione w art. 131 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11FB0ADA0DB2DF7DC0A8C2666917B195?id=180304]ustawy o finansach publicznych.[/link]

Dotacja może również zostać przekazana innej jednostce samorządu terytorialnego. Odbywa się to w formie dotacji celowej. Przekazanie ma miejsce na podstawie porozumień (umów) między jednostkami. Ponieważ pomoc ta przyjmuje postać dotacji celowej, umowa taka winna spełniać postanowienia art. 130 ustawy o finansach publicznych.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Jeżeli powierzane zadanie mieści się w katalogu zadań, które można dofinansować w ramach przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to w celu jego sfinansowania lub dofinansowania należy korzystać z przepisów tej ustawy. W sytuacji przeciwnej, aby przekazać środki jednostce nienależącej do sektora finansów publicznych, można skorzystać z art. 176 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.[/ramka]

Gminy, powiaty i samorząd województwa dokonują wydatków z funduszy ochrony środowiska, jakie działają przy tych jednostkach. Fundusze te mają status funduszy celowych, co determinuje ich gospodarkę finansową. Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11FB0ADA0DB2DF7DC0A8C2666917B195?id=180304]ustawą o finansach publicznych (ufp)[/link] fundusze celowe działają jako wyodrębnione rachunki bankowe. Nie posiadają zatem osobowości prawnej tak jak fundusze wojewódzkie czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama