Środki na dotacje pochodzą z kar i opłat

Z funduszu ochrony środowiska można m.in. udzielać dotacji na realizację określonych zadań. Niezależnie od tego jednak, czy ma ją otrzymać organizacja pozarządowa czy np. powiat, podstawą jej udzielenia jest umowa

Publikacja: 25.06.2009 06:30

Środki na dotacje pochodzą z kar i opłat

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Red

Gminy, powiaty i samorząd województwa dokonują wydatków z funduszy ochrony środowiska, jakie działają przy tych jednostkach. Fundusze te mają status funduszy celowych, co determinuje ich gospodarkę finansową. Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11FB0ADA0DB2DF7DC0A8C2666917B195?id=180304]ustawą o finansach publicznych (ufp)[/link] fundusze celowe działają jako wyodrębnione rachunki bankowe. Nie posiadają zatem osobowości prawnej tak jak fundusze wojewódzkie czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

[srodtytul]Fundusze celowe[/srodtytul]

Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy, który ma charakter rocznego i obejmuje przychody pochodzące ze środków publicznych i wydatki, które są przeznaczane na określone zadania. Ustawodawca określił jednocześnie, że wydatki funduszu celowego mogą być dokonywane tylko w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody, w tym dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego i pozostałości środków z okresów poprzednich. Ustawa o finansach publicznych zawiera regulację, że fundusze celowe mogą zaciągać kredyty i pożyczki, o ile ustawa tworząca fundusz tak stanowi. Należy w tym przypadku jednak przeanalizować [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4E237BC97452FE4EC4E5FD8E90CB8E59?id=258935]ustawę o ochronie środowiska[/link], w której znajdują się postanowienia w zakresie przychodów i wydatków samorządowych funduszy ochrony środowiska.

[srodtytul]Źródła dochodów[/srodtytul]

W zapisach ustawy z 27 kwietnia 2001 r. nie odnajdziemy postanowień, że źródłem przychodów funduszu gminnego czy wojewódzkiego może być pożyczka bądź kredyt. Ustawodawca przewidział jedynie, że źródłami przychodów mogą być wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie przepisów o ochronie środowiska. Dodatkowo [b]gminne i powiatowe fundusze mają udział we wpływach z tytułu opłat i kar wnoszonych do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska. W 20 proc. stanowią one przychód gminnego funduszu, 10 proc. zasila fundusz powiatowy. [/b]Rachunek gminnego funduszu mogą również zasilać wpływy z tytułu opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów.

Do przychodów gminnego i powiatowego funduszu zaliczamy również udział we wpływach z opłat i kar za składowanie i magazynowanie odpadów. Środki te zasilają rachunki funduszy wojewódzkich, a te z kolei przekazują 50 proc. wpływów do gminnego funduszu i 10 proc. do powiatowego.

Przychodami mogą również być dobrowolne wpłaty, zapisy, darowizny, świadczenia rzeczowe i środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

[srodtytul]Do wspólnego worka[/srodtytul]

Ustawodawca zapewnił również odpowiedni system redystrybucji przychodów z funduszy, których przychody znacznie odbiegają od średniej krajowej. Gminy i powiaty, w których przychody funduszy ochrony środowiska są większe niż dziesięciokrotność średniej krajowej przychodów z roku poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, liczonej odpowiednio dla gmin i powiatów, przekazują nadwyżkę z tytułu tych przychodów do właściwego funduszu wojewódzkiego.[b] Gminy i powiaty dokonują wpłat w terminie do 15 sierpnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła nadwyżka. [/b]Średnia krajowa wyliczana jest przez ministra środowiska i publikowana w Monitorze Polskim do końca I półrocza roku następnego.

[srodtytul]Jak wydać[/srodtytul]

Prawo ochrony środowiska zawiera dyspozycje co do kierunków wydatkowania środków z tychże funduszy. Postanowienia w tym zakresie zawierają artykuły od 406 do 409a przywołanej ustawy. Warto jednak wspomnieć, że nie jest to katalog zamknięty, bowiem organy stanowiące gmin i powiatów mogą podjąć uchwałę, w której określą inne przeznaczenie środków. Ważne, aby został zachowany cel wydatkowania, tj. ochrona środowiska i gospodarki wodnej.

[srodtytul]Umowa o wsparcie[/srodtytul]

Dysponenci funduszy mogą, w celu wykonywania zadań nałożonych przez ustawodawcę, udzielać dotacji ze środków funduszy na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. W tym celu organ stanowiący musi wydać stosowną uchwałę, w której określi[b] tryb udzielania dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, sposób ich rozliczania oraz kontroli wykonywania zadań zleconych.[/b] Podstawą przekazania dotacji jest zawarta umowa, która musi zawierać niezbędne elementy wymienione w art. 131 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11FB0ADA0DB2DF7DC0A8C2666917B195?id=180304]ustawy o finansach publicznych.[/link]

Dotacja może również zostać przekazana innej jednostce samorządu terytorialnego. Odbywa się to w formie dotacji celowej. Przekazanie ma miejsce na podstawie porozumień (umów) między jednostkami. Ponieważ pomoc ta przyjmuje postać dotacji celowej, umowa taka winna spełniać postanowienia art. 130 ustawy o finansach publicznych.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Jeżeli powierzane zadanie mieści się w katalogu zadań, które można dofinansować w ramach przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to w celu jego sfinansowania lub dofinansowania należy korzystać z przepisów tej ustawy. W sytuacji przeciwnej, aby przekazać środki jednostce nienależącej do sektora finansów publicznych, można skorzystać z art. 176 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.[/ramka]

Gminy, powiaty i samorząd województwa dokonują wydatków z funduszy ochrony środowiska, jakie działają przy tych jednostkach. Fundusze te mają status funduszy celowych, co determinuje ich gospodarkę finansową. Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11FB0ADA0DB2DF7DC0A8C2666917B195?id=180304]ustawą o finansach publicznych (ufp)[/link] fundusze celowe działają jako wyodrębnione rachunki bankowe. Nie posiadają zatem osobowości prawnej tak jak fundusze wojewódzkie czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pozostało 90% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"