O emisji decyduje rada gminy

Samorządy mogą finansować inwestycje korzystając z pożyczek czy kredytów. Rozwiązaniem jest również emisja obligacji, a ciekawym rodzajem tych papierów wartościowych są obligacje przychodowe

Aktualizacja: 04.11.2009 06:41 Publikacja: 04.11.2009 05:45

O emisji decyduje rada gminy

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski BŻ Bartłomiej Żurawski

Dlaczego ten instrument finansowy może się okazać atrakcyjny dla gmin, powiatów czy województw samorządowych? Przede wszystkim ze względu na to, że pozwalają one ograniczyć odpowiedzialność emitenta – jednostki samorządu terytorialnego – do wysokości przychodów, jakie przyniesie finansowana w ten sposób inwestycja.

Takiego luksusu nie zapewniają pozostałe rodzaje dłużnych papierów wartościowych. W przypadku bowiem emisji obligacji innego rodzaju gmina (powiat, województwo) odpowiada za wynikające z nich zobowiązania całym swoim majątkiem. Jednocześnie ta cecha obligacji przychodowych powoduje, że nie nadają się one do finansowania deficytu budżetowego. Można je zastosować jedynie jako środek pozyskania funduszy na inwestycje infrastrukturalne, które w przyszłości będą przynosić określone dochody.

[srodtytul]Gwarancje dla inwestorów[/srodtytul]

Obligacje przychodowe to również korzyść dla inwestora. Jak bowiem wynika z art. 23a ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162950]ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 120, poz. 1300 ze zm.)[/link], papiery te mogą przyznawać obligatariuszowi prawo do zaspokojenia roszczeń z pierwszeństwem przed innymi wierzycielami gminy z całości albo części majątku przedsięwzięcia, które zostały sfinansowane ze środków uzyskanych z ich emisji, jak również z całości albo z części przychodów z innych przedsięwzięć gminy. Które to będą – wskazuje zobowiązana jednostka samorządu terytorialnego.

Tak czy inaczej, tego rodzaju dłużne papiery wartościowe są bardziej ryzykowne dla inwestora niż np. zwykłe obligacje, które zabezpiecza cały majątek emitenta. Dlatego też nie dla każdego podmiotu ten instrument jest dostępny.

[srodtytul]Emitent, czyli kto[/srodtytul]

Zgodnie z art. 23a ust. 2 ustawy o obligacjach emitentem mogą być jednostki samorządu terytorialnego, związki tych jednostek oraz miasto stołeczne Warszawa. Ponadto wypuszczać tego rodzaju obligacje mogą:

- spółki akcyjne albo z ograniczoną odpowiedzialnością, w których jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego, miasto stołeczne Warszawa posiada taką liczbę akcji albo udziałów, która zapewnia mu więcej niż 50 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników, jeśli jedynym przedmiotem działalności spółki jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnych lub wykonywanie zadań z zakresu użyteczności publicznej,

- spółki akcyjne albo z ograniczoną odpowiedzialnością, których jedynym przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań z zakresu użyteczności publicznej na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, związkiem jednostek samorządu terytorialnego lub miastem stołecznym Warszawa i które zadania te będą wykonywać co najmniej przez okres równy okresowi zapadalności obligacji,

- spółki akcyjne, które na podstawie upoważnienia ustawowego lub na podstawie koncesji albo zezwolenia wykonywać będą zadania z zakresu użyteczności publicznej albo świadczyć usługi w zakresie transportu lub komunikacji oraz utrzymania i rozwoju infrastruktury komunikacyjnej lub transportowej co najmniej przez okres równy okresowi zapadalności obligacji.

Uprawnienie takie przysługuje również koncesjonariuszowi, o którym mowa w art. 37a ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162780]ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 110, poz. 1192 ze zm.).[/link]

[srodtytul]Konieczna uchwała[/srodtytul]

Przed przystąpieniem do emisji obligacji przychodowych, tak samo jak przed emisją innych rodzajów tych papierów wartościowych, gmina powinna przeprowadzić analizę, która wykaże, czy zamierzone przedsięwzięcie będzie mogło sfinansować zaciągnięte zobowiązanie, oraz ewentualnie przychody z jakich innych źródeł mogłyby zabezpieczać inwestorów. Jeżeli takie badania okażą się pozytywne, to pora na uchwałę rady, która zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. b [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link] jest jedynym organem gminy mogącym podjąć decyzję w sprawie emisji obligacji.

Treść uchwały determinuje przede wszystkim art. 28 ustawy o obligacjach. Należy mieć jednak na uwadze również jej art. 23a ust. 3, zgodnie z którym w uchwale rady należy wskazać przede wszystkim rodzaj i cel przedsięwzięcia, sposób obliczenia przychodów z niego, a także to, do jakiej części przychodów lub majątku z przedsięwzięcia służy obligatariuszom prawo pierwszeństwa. Zaznaczyć trzeba, że uchwała o emisji obligacji przychodowych może wskazywać na więcej niż jedno przedsięwzięcie.

Dane zawarte w uchwale należy również zamieścić w treści obligacji przychodowej.

[ramka][b]Uwaga[/b]

Wypłata środków z rachunku wyodrębnionego na inny cel niż dla posiadaczy obligacji jest zabroniona. Wyjątkiem jest sytuacja, w której zgromadzone na nim środki przewyższają kwotę niezbędną do obsługi zobowiązań przez najbliższe 12 miesięcy.[/ramka]

[srodtytul]Dodatkowe obowiązki[/srodtytul]

Po wyemitowaniu obligacji przychodowych na gminie (innym podmiocie) ciążą określone obowiązki. Przede wszystkim należy podać w dwóch dziennikach, w tym w jednym o zasięgu ogólnopolskim, informację dotyczącą łącznej wysokości zadłużenia z tytułu sprzedanych papierów dłużnych wraz ze wskazaniem przedsięwzięcia, które będzie w ten sposób finansowane. Ponadto gminie nie wolno zbywać ani obciążać składników majątkowych realizowanej inwestycji.

Wyjątkiem są sytuacje, w których jest to realizowane w ramach prawidłowej gospodarki i nie stanowi istotnego naruszenia wartości przedsięwzięcia.

Wreszcie wszelkie wierzytelności generujące przychody, do których pierwszeństwo przysługuje obligatariuszom, nie mogą być przedmiotem zabezpieczenia zastawem ani też przedmiotem cesji.

Emitent jest także zobowiązany udostępnić inwestorom (nie rzadziej niż raz w roku) sprawozdanie zawierające dane o sumie przychodów z realizowanego przedsięwzięcia. Kwoty te należy umieszczać na specjalnie w tym celu wyodrębnionym rachunku, który przeznaczony jest wyłącznie do ich gromadzenia oraz do dokonywania wypłat na rzecz obligatariuszy. Środki zgromadzone na rachunku nie podlegają również egzekucji prowadzonej z kont jednostki samorządu terytorialnego do wysokości kwoty jej zobowiązania wobec obligatariuszy.

Dlaczego ten instrument finansowy może się okazać atrakcyjny dla gmin, powiatów czy województw samorządowych? Przede wszystkim ze względu na to, że pozwalają one ograniczyć odpowiedzialność emitenta – jednostki samorządu terytorialnego – do wysokości przychodów, jakie przyniesie finansowana w ten sposób inwestycja.

Takiego luksusu nie zapewniają pozostałe rodzaje dłużnych papierów wartościowych. W przypadku bowiem emisji obligacji innego rodzaju gmina (powiat, województwo) odpowiada za wynikające z nich zobowiązania całym swoim majątkiem. Jednocześnie ta cecha obligacji przychodowych powoduje, że nie nadają się one do finansowania deficytu budżetowego. Można je zastosować jedynie jako środek pozyskania funduszy na inwestycje infrastrukturalne, które w przyszłości będą przynosić określone dochody.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów