Dlaczego ten instrument finansowy może się okazać atrakcyjny dla gmin, powiatów czy województw samorządowych? Przede wszystkim ze względu na to, że pozwalają one ograniczyć odpowiedzialność emitenta – jednostki samorządu terytorialnego – do wysokości przychodów, jakie przyniesie finansowana w ten sposób inwestycja.
Takiego luksusu nie zapewniają pozostałe rodzaje dłużnych papierów wartościowych. W przypadku bowiem emisji obligacji innego rodzaju gmina (powiat, województwo) odpowiada za wynikające z nich zobowiązania całym swoim majątkiem. Jednocześnie ta cecha obligacji przychodowych powoduje, że nie nadają się one do finansowania deficytu budżetowego. Można je zastosować jedynie jako środek pozyskania funduszy na inwestycje infrastrukturalne, które w przyszłości będą przynosić określone dochody.
[srodtytul]Gwarancje dla inwestorów[/srodtytul]
Obligacje przychodowe to również korzyść dla inwestora. Jak bowiem wynika z art. 23a ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162950]ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 120, poz. 1300 ze zm.)[/link], papiery te mogą przyznawać obligatariuszowi prawo do zaspokojenia roszczeń z pierwszeństwem przed innymi wierzycielami gminy z całości albo części majątku przedsięwzięcia, które zostały sfinansowane ze środków uzyskanych z ich emisji, jak również z całości albo z części przychodów z innych przedsięwzięć gminy. Które to będą – wskazuje zobowiązana jednostka samorządu terytorialnego.
Tak czy inaczej, tego rodzaju dłużne papiery wartościowe są bardziej ryzykowne dla inwestora niż np. zwykłe obligacje, które zabezpiecza cały majątek emitenta. Dlatego też nie dla każdego podmiotu ten instrument jest dostępny.