Aktualnego składu rady szukaj w BIP

Podstawową formą udostępniania informacji publicznej jest jej publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej, który ma charakter urzędowego publikatora teleinformatycznego

Publikacja: 07.04.2010 03:30

Aktualnego składu rady szukaj w BIP

Foto: ROL

Biuletyn ma w założeniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A17914BDAD4C176D3817B012566F3BC0?n=1&id=162786&wid=180039]ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.) [/link]stanowić podstawowe kompendium wiedzy o organach władzy państwowej i samorządowej, jak również o podejmowanych przez nie działaniach.

Ustawodawca traktuje go jako podstawowy, bezwnioskowy tryb, w którym każdy zainteresowany podmiot może się zapoznać z zamieszczonymi tam dokumentami i informacjami. Co ważne, [b]informacje zawarte w BIP udostępnia się odwiedzającym przez całą dobę, bez przerwy. [/b]

Przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9A0C40DCB0B512B1A7E4003933BE66CD?id=184656]rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (DzU nr 10, poz. 68)[/link] stanowią, że w przypadku awarii strony głównej biuletynu brak dostępu nie powinien być dłuższy niż 8 godzin, a spowodowana awarią przerwa w dostępie do strony podmiotowej BIP nie powinna być dłuższa niż 24 godziny (por. § 21 ust. 1 i 2).

[srodtytul]Standardowa zawartość [/srodtytul]

Minimalny standard merytoryczny BIP określa art. 8 ust. 3 zd. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z tym przepisem wszystkie organy władzy publicznej, a także inne podmioty wykonujące zadania publiczne obowiązane są do udostępniania na stronach BIP informacji o:

- zamierzonych działaniach organów władzy uchwałodawczej i wykonawczej (np. rady i wójta);

- projektowaniu aktów normatywnych (np. uchwał i zarządzeń)

- programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonaniu i skutkach realizacji tych zadań (np. informacje o celach i osiągniętych efektach w wyniku realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie).

Biuletyn to oczywiście miejsce, w którym każdy zainteresowany powinien w pierwszej kolejności szukać informacji o organach władzy publicznej. Ich organizacji i kompetencjach, osobach sprawujących funkcje tych organów czy zasiadających w organach kolegialnych.

Powinna się tam znaleźć również informacja dotycząca zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, jak również na temat posiadanego przez gminy czy powiaty majątku.

[b]W każdym BIP powinna się znaleźć także informacja dotycząca sposobu przyjmowania i załatwiania spraw, w szczególności o stanie sprawy czy kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania.[/b] W biuletynie należy też zamieścić informacje o prowadzonych przez np. gminę czy powiat rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych.

[b]Uwaga![/b] Udostępnieniu w BIP podlega także treść i postać dokumentów urzędowych, np. aktów administracyjnych (innych rozstrzygnięć), wystąpień, stanowisk i wniosków pokontrolnych.

[srodtytul]Przepisy szczególne[/srodtytul]

Jednak nie tylko ustawa o dostępie do informacji publicznej określa niezbędną treść strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej. Również przepisy innych ustaw wskazują, jakiego rodzaju dokumenty powinny być w ten sposób opublikowane. Jeżeli chodzi o samorząd terytorialny, to ich omawianie należy rozpocząć od ustaw ustrojowych.

Art. 24i ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych składanych m.in. przez wójta i radnych są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego takie oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości. Jak natomiast wynika z treści ustępu 3 tego artykułu, jawne informacje są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej. Podobnej treści przepisy zawierają ustawy: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E51F8DFCFA37996D842DCC046D787230?id=163434]o samorządzie powiatowym[/link] (art. 25d) i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=079C29D253F1236C3431E8B3539AE6B0?id=163432]samorządzie województwa[/link] (art. 27d).

Kolejnym przykładem mogą być przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z treścią jej przepisów na stronach biuletynu należy opublikować dokumenty związane z organizacją i wynikiem konkursu przeprowadzanego na wolne stanowisko urzędnicze (art. 13 i 15 ustawy).

Jak wynika z tych przepisów, publikacji w BIP podlega ogłoszenie o konkursie, jak również informacja o jego wyniku. [b]Nie zamieszcza się tam natomiast informacji o kandydatach, którzy do naboru się zgłosili, ani dokumentujących przebieg konkursu, chociaż ustawodawca zastrzegł, że również te dane stanowią informację publiczną, [/b]ale udostępnianą na wniosek i w ograniczonym zakresie [b](jak wynika z wyroku NSA z 19 sierpnia 2009 r., informacji publicznej nie stanowią listy motywacyjne i CV kandydatów, I OSK 638/09).[/b]

[srodtytul]Bez nadzoru ale z karami[/srodtytul]

Tworzenie stron BIP, a także zamieszczanie w nim informacji nie podlega kontroli instancyjnej oraz sądowoadministracyjnej.

Zwrócił na to uwagę [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z 15 czerwca 2005 r. [/b]stwierdził, że sposób utworzenia i prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej oraz jego merytoryczna zawartość nie podlegają kontroli sądu administracyjnego.

Nie ma też przepisu, który uprawniałby jakiś podmiot do żądania zamieszczenia lub usunięcia z Biuletynu Informacji Publicznej określonej informacji (II SA/Wa 408/05).

Jednak brak nadzoru nad funkcjonowaniem biuletynu nie oznacza, że obowiązek jego prowadzenia i publikowania na jego stronach określonych przez prawo informacji można omijać bezkarnie. Jak bowiem wynika z treści art. 23 omawianej ustawy, każdy, kto wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Przepis ten penalizuje każdy przypadek nieudostępnienia informacji publicznej, a więc zarówno tej udzielanej bez konieczności składania wniosku, a zatem umieszczanej w BIP, jak również informacji udzielanej na wniosek zainteresowanego podmiotu.

[ramka][b]Wymóg identyfikacji źródła[/b]

Każda opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej wiadomość musi być odpowiednio oznaczona. Po pierwsze powinna zawierać dane podmiotu, od którego pochodzi, a także osoby, która ją wytworzyła lub odpowiada za jej treść.

Każda wiadomość powinna posiadać również oznaczenie osoby, która ją do biuletynu wprowadziła. Oznaczyć należy również czas wytworzenia i udostępnienia informacji. [/ramka]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Biuletyn Informacji Publicznej składa się ze strony głównej (www.bip.gov.pl) oraz stron podmiotowych (np. utworzonych przez gminy, powiaty czy województwa).

Ich utworzenie i prowadzenie jest obowiązkiem, a nie kwestią swobodnego uznania.[/ramka]

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr