Możliwość taka wynika z art. 11 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=39CB5A7C66EDA905823D7B528006EE54?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)[/link].
Zgodnie z jego treścią kierownik jednostki, o której mowa w art. 2 ustawy (np. urząd gminy, starostwo, samorządowa jednostka organizacyjna), upowszechniając informację o wolnych stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych, wskazuje te, o które poza obywatelami polskimi mogą się ubiegać obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z kolei, jak wynika z ustępu 3 omawianego artykułu, [b]osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa[/b], jeżeli posiada znajomość języka polskiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej.
[srodtytul]Cudzoziemiec, czyli kto[/srodtytul]
Generalny wymóg posiadania przez osoby, które są lub mają być zatrudnione w jednostkach samorządu terytorialnego, polskiego obywatelstwa wynika z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. Zgodnie z jego treścią pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 11 ust. 2 i 3 tej ustawy.