Aktualnie obowiązująca [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0B44F9B27F6CED92A481C9500EE5D104?id=179915]ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU z 2005 r. nr 229, poz. 1954 ze zm.) [/link]określa podstawowe zasady postępowania wierzycieli i organów egzekucyjnych w zakresie dochodzenia obowiązków podlegających egzekucji administracyjnej oraz ich zabezpieczania.
W obecnym stanie prawnym występuje szereg negatywnych zjawisk w obszarze egzekucji administracyjnej. Wpływają one na skuteczność egzekucji administracyjnej i niejednokrotnie uniemożliwiają organom egzekucyjnym wyegzekwowanie gminnych należności.
Warto przypomnieć, że większość gmin w Polsce korzysta z usług naczelników urzędów skarbowych w zakresie egzekwowania podatków i opłat lokalnych, tylko wybranym miastom zostały przyznane uprawnienia organów egzekucyjnych.
Przyznanie wszystkim gminom w Polsce kompetencji w zakresie egzekucji z pieniędzy czy z wynagrodzenia za pracę z pewnością usprawniłoby proces ściągania lokalnych należności podatkowych.
[srodtytul]Negatywne zjawiska[/srodtytul]