Gmina z tytułu odpłatnego udostępniania miejsc targowych (czynszu dzierżawnego) jest podatnikiem VAT, gdyż świadczenia te odbywają się na podstawie umów cywilnoprawnych, zawieranych przez nią z poszczególnymi podmiotami handlującymi. A zatem gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego i wykazanego na fakturach dokumentujących bieżące wydatki ponoszone na utrzymanie targowiska miejskiego (m. in. koszty utrzymania czystości, dostawy wody i prądu, usługi ochrony oraz bieżące remonty).
Natomiast sam pobór opłaty targowej nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z brzmieniem art.15 ust.6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gdy gmina wykonuje czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dochodzi więc do zbiegu dwóch czynności wykonywanych przez gminę w ramach posiadanego targowiska. Z jednej strony, dokonywany pobór opłaty targowej stanowi czynność wyłączoną spod opodatkowania podatkiem VAT, z drugiej zaś strony pobór czynszu dzierżawnego w oparciu o umowy cywilnoprawne stanowi czynność opodatkowaną tym podatkiem.
Problem w tym, czy odliczenie to ma być pełne, czy ograniczone jedynie do zakresu czynności opodatkowanych wykonywanych przez gminę w ramach targowiska miejskiego?