Rada uchwaliła m.in., że z inicjatywą podjęcia uchwały lub stanowiska przez radę powiatu może wystąpić grupa co najmniej 500 osób posiadających czynne prawo wyborcze do rady powiatu. Wcześniej zainteresowani muszą utworzyć komitet inicjatywy złożony z pięciu osób posiadających czynne prawo wyborcze do rady powiatu, której zadaniem będzie przygotowanie projektu uchwały lub stanowiska oraz jego uzasadnienia, zbieranie podpisów pod projektem, wnoszenie projektu do przewodniczącego rady powiatu. Komitet ma też wyznaczyć pełnomocnika, który będzie reprezentować wnioskodawców w pracach nad projektem, w tym na posiedzeniach komisji lub sesjach rady powiatu. Jako podstawę prawną uchwały rada wskazała art. 12 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym (określa, że do wyłącznej właściwości rady powiatu należy stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu).
Wojewoda lubelski rozstrzygnięciem nadzorczym unieważnił uchwałę, stwierdzając, że została podjęta bez podstawy prawnej. Żaden bowiem przepis prawa powszechnie obowiązującego, w tym wskazany art. 12 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, nie przyznaje radzie powiatu uprawnienia do podjęcia uchwały dotyczącej zasad i trybu przeprowadzenia obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej zmierzającej do podjęcia uchwały lub stanowiska przez radę powiatu. Granice udziału mieszkańców powiatu w sprawowaniu przez nich władzy, jak również podejmowaniu rozstrzygnięć wyznacza konstytucja (art. 4) oraz ustawa o samorządzie powiatowym (art. 8 ust. 1). We wskazanych przepisach i w innych przepisach prawa nie ma więc unormowań przyznających radzie powiatu prawo do podjęcia zakwestionowanej uchwały. Warunkiem koniecznym uchwalenia aktu prawa miejscowego jest istnienie przepisu prawa materialnego, który nakazywałby lub chociaż dopuszczał do uregulowania danej materii w drodze prawa miejscowego.
Upoważnienie to musi być przy tym wyraźne.
sygnatura akt NK-II.4131. 235.2012