Gdzie zdobyć pieniądze na planowanie przestrzenne

Umiejętne uchwalenie planu zagospodarowania prowadzi do zachowania ładu przestrzennego.

Aktualizacja: 21.06.2013 09:25 Publikacja: 21.06.2013 07:45

Gminy mogą podejmować próby uzyskania środków na uchwalenie planu od miejscowych firm

Gminy mogą podejmować próby uzyskania środków na uchwalenie planu od miejscowych firm

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Jednym z najważniejszych instrumentów w planowaniu przestrzennym jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Umiejętne jego uchwalanie może w znaczącym zakresie determinować poziom planowania przestrzennego w gminie, a w szczególności doprowadzić do zachowania w możliwie najszerszym zakresie ładu przestrzennego.

Niemniej jednym z głównych powodów niechęci wielu gmin wobec  uchwalania planu są kwestie finansowe. Poza samymi kosztami związanymi bezpośrednio z przygotowaniem planu, pojawia się jeszcze większe zagrożenie dla budżetu gmin w postaci roszczeń odszkodowawczych właścicieli nieruchomości objętych planem, których wartość została obniżona.

Przypadki takie mogą mieć miejsce, zwłaszcza, gdy plan miejscowy wprowadza dodatkowe ograniczenia i zakazy wobec  określonej nieruchomości. Z drugiej strony – ograniczenia te są bardzo często konieczne, aby można było zagwarantować np. ochronę środowiska czy też realizację ważnych dla państwa inwestycji celu publicznego.

Kogo można obciążyć

Pomocny dla gmin – przynajmniej w jakimś zakresie – jest art. 21 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wymienia on podmioty, które poza gminą mogą zostać obciążone kosztami sporządzenia planu miejscowego.

Są to:

- powiat lub województwo, jeżeli plan miejscowy jest w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym lub wojewódzkim,

- Skarb Państwa, jeżeli plan miejscowy jest w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,

- inwestor realizujący inwestycję celu publicznego, jeżeli plan miejscowy jest w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji przez inwestora tej inwestycji.

W pewnych sytuacjach problemy może sprawić ocena, czy dana inwestycja należy do grupy inwestycji celu publicznego, czyli inwestycji ważnych dla całej społeczności (czy to w skali lokalnej, czy też ponadlokalnej, w tym krajowej). Niewątpliwie ważną wskazówką powinien być w tym przypadku art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami wskazujący poszczególne kategorie celów publicznych.

Zgodnie z tym wśród celów publicznych znaleźć się  może budowa: drogi publicznej, linii kolejowej, urządzeń przesyłowych, poszerzenie powierzchni cmentarza lub terenów wartościowych z punktu widzenia środowiska, a także cele kulturowe i oświatowe.

Przy ocenie tego, w jakim zakresie  określone podmioty powinny sfinansować sporządzenie planu, należy ocenić, czy przygotowywany plan miejscowy dotyczy tylko danej inwestycji celu publicznego czy też może również innych przeznaczeń. W tym drugim przypadku dany podmiot (np. województwo lub Skarb Państwa) powinien zapłacić za sporządzenie planu tylko w tym zakresie, który odnosi się do inwestycji celu publicznego.

Pewnym problemem może być to, że w art. 21 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie wskazano dokładnie terminów regulowania należności. Ostateczny termin to na pewno moment po wejściu planu w życie.

Dwa rodzaje kosztów

Warto podkreślić, że czym innym są „koszty sporządzenia planu", a czym innym „koszty uchwalenia planu".

Te ostatnie dotyczą również późniejszych konsekwencji odszkodowawczych związanych z wejściem planu w życie. Koszty sporządzenia planu dotyczą jedynie samej procedury związanej z przygotowaniem tego dokumentu.

Zróżnicowanie pojęć ma znaczenie w kontekście omawianej regulacji, gdyż ustawowo inne podmioty obciążać będą tylko koszty sporządzenia planu.

Także przedsiębiorca może pomóc

W praktyce organy gmin mogą podejmować próby uzyskania środków – nie tylko na sporządzenie, ale szeroko rozumiane uchwalenie planu miejscowego również z innych źródeł.

W ten sposób środki mogą być pozyskiwane od przedsiębiorców, którzy są zainteresowani zawarciem określonej lokalizacji w planie. W takiej sytuacji jednak zarówno gminy, jak też przedsiębiorcy muszą mieć świadomość występujących prawnych ograniczeń w tym zakresie.

Nie można bowiem zawierać porozumienia, w ramach którego podmiot zainteresowany uchwaleniem planu przekazywałby na rzecz gminy środki finansowe, a ona w zamian zobowiązywałaby się uchwalić plan o określonym przeznaczeniu.

To nie umowa cywilna

Trudno bowiem z uchwalenia aktu prawa miejscowego wywołującego skutki dla właścicieli konkretnych nieruchomości czynić przedmiot umowy cywilnoprawnej. Tym bardziej że przed podjęciem procedury związanej z uchwaleniem planu miejscowego przedstawiciele gminy nie są w stanie w wielu wypadkach określić, czy plan o określonym przeznaczeniu terenu, z określonymi ograniczeniami dla właścicieli nieruchomości w ogóle będzie możliwy do uchwalenia.

Mogą go zablokować zarówno organy uzgadniające projekt planu (np. regionalny dyrektor ochrony środowiska, dyrektor urzędu morskiego, zarządca drogi itd.), organ nadzoru (wojewoda), jak również (na późniejszym etapie) właściciele nieruchomości kierujący do sądów skargi na uchwały w sprawie planu. W takiej sytuacji  możliwe jest jedynie przekazanie przez przedsiębiorcę na rzecz gminy darowizny (bez dodatkowych zastrzeżeń) w połączeniu z nieformalną umową z organami gminy, w ramach której kwota ta zostanie przeznaczona na koszty sporządzenia lub uchwalenia planu.

—Autor jest radcą prawnym„Kancelaria Prawnicza dr Maciej Nowak" w Szczecinie

Jednym z najważniejszych instrumentów w planowaniu przestrzennym jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Umiejętne jego uchwalanie może w znaczącym zakresie determinować poziom planowania przestrzennego w gminie, a w szczególności doprowadzić do zachowania w możliwie najszerszym zakresie ładu przestrzennego.

Niemniej jednym z głównych powodów niechęci wielu gmin wobec  uchwalania planu są kwestie finansowe. Poza samymi kosztami związanymi bezpośrednio z przygotowaniem planu, pojawia się jeszcze większe zagrożenie dla budżetu gmin w postaci roszczeń odszkodowawczych właścicieli nieruchomości objętych planem, których wartość została obniżona.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów