Krakowska prokuratura zaskarżyła do sądu administracyjnego uchwałę o prywatyzacji szpitala w Olkuszu. Śledczy uważają, że samorząd, a w tym przypadku powiat, nie może sprzedawać udziałów w jedynym publicznym szpitalu w powiecie. Wyraźnie wskazać należy, że prowadzenie szpitala czy też udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych nie jest wykonywaniem zadań publicznych powiatu.
Z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym nie można bowiem wywnioskować, że nakłada on na powiaty obowiązek zapewnienia równego dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Przepis ten nie definiuje sam z siebie zadań powiatu. Stanowi jedynie odesłanie do treści ustaw merytorycznych dotyczących ochrony zdrowia. Wyraźnie podkreślił to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 lipca 2002 r. (I SA/Ka 631/02), wskazując na konieczność działania na podstawie odrębnej ustawy. Taką regulacją nie była jednak nieobowiązująca już ustawa o zakładach opieki zdrowotnej. Ona opisywała jedynie zasady tworzenia i funkcjonowania zoz.
Z kolei aktem, który obecnie reguluje zadania organów publicznych w zapewnianiu równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jest ustawa ?o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. To zawarte w niej przepisy wprost definiują zadania, które ustawodawca nakłada na administrację poszczególnych stopni. ?W art. 8 opisuje zadania powiatów, ale nie obciąża tego szczebla samorządu ani obowiązkiem prowadzenia szpitali, ani obowiązkiem udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
Nie należy zapominać, że świadczenia zdrowotne, które wykonują zoz, nie były i nie są finansowane przez powiaty. Według art. 14 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanie usług medycznych było i jest obowiązkiem właściwych ministrów i NFZ.
W związku z tym stanowisko, z którego wynika dla powiatów obowiązek prowadzenia zoz, nie jest uzasadnione. Żadna ustawa nie nakłada na nie tego zadania. Ustawodawca nie pozostawia co do tego wątpliwości, wymagając od powiatów wykonywania zadań publicznych określonych właśnie w ustawach. ?W drugiej kolejności przeszkodą pozostaje ciężar finansowania udzielanych świadczeń zdrowotnych, który nie spoczywa na powiatach, ale nałożony został na zupełnie inne podmioty.