Sejmowe komisje Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej nie miały uwag do poselskiego projektu nowelizacji prawa energetycznego. Skierowały go do drugiego czytania.
Miliony za latarnie
Zgodnie z projektem gminy nie będą płacić za oświetlenie dróg ekspresowych i autostrad ani pozostałych dróg krajowych na terenach niezabudowanych. Za oświetlenie tych odcinków ma płacić Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Będzie to kosztować do 100 mln zł rocznie.
– O zmianę przepisów regulujących zasady finansowania oświetlenia dróg gminy walczą od dawna – mówi Dorota Rutkowska, poseł sprawozdawca. – Samorządy chcą płacić za oświetlenie, ale tylko tych odcinków, które służą ich mieszkańcom. Tymczasem przepisy każą im finansować także oświetlenie dróg tranzytowych, a na to po prostu nie mają środków – wyjaśnia.
Ten problem dotyczy prawie 1,5 tys. – czyli blisko 60 proc. – gmin w Polsce. Konieczność finansowania oświetlenia dróg krajowych obciąża także budżetu ośmiu miast na prawach powiatu.
– Samorządy płacą za oświetlenie 950 węzłów i ok. 6,8 tys. skrzyżowań – mówi Piotr Zgorzelski, poseł przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. – Szacuje się, że rocznie na ten cel wydają 80 mln zł rocznie. Gdyby te pieniądze pozostały w lokalnych budżetach, to z pewnością gminy wydałyby je na rzeczywiste potrzeby mieszkańców – dodaje.