Konstytucyjne kaskadowe przekazywanie dróg

Już niedługo samorząd województwa będzie mógł przekazać niechcianą szosę powiatowi, ten gminie, a gmina województwu.

Publikacja: 26.05.2015 17:29

Konstytucyjne kaskadowe przekazywanie dróg

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz

Uchwalona 13 września 2013 r. nowelizacja ustawy o drogach publicznych, wprowadzająca nowe zasady przekazywania dróg krajowych samorządom oraz możliwość kaskadowego ich przekazywania pomiędzy województwami, powiatami i gminami jest zgodna z konstytucją. Tak orzekł 26 maja 2015 r. Trybunał Konstytucyjny (sygn. Kp 2/13).

Zdania odrębne od tego wyroku zgłosiło dwóch sędziów TK: Maria Gintowt – Jankowicz oraz Zbigniew Cieślak.

Nie ma swobody

Trybunał Konstytucyjny uznał, że przewidziany w nowelizacji mechanizm, pozwalający uchwałą sejmiku województwa przekazać drogę samorządowi powiatowemu, a temu z kolei niżej, bo do gminy nie narusza ani art. 16 ust. 2, ani art. 164 ust. 1 i 3 Konstytucji.

– Takie uchwały nie oznaczają nałożenia na powiat, czy gminę nowych zadań tylko zwiększenie zakresu zadania już istniejącego – argumentował Mirosław Granat sędzia TK, sprawozdawca w sprawie. – Nie są też podejmowane zupełnie swobodnie, a to dlatego, że np. sejmik województwa podejmując uchwałę o dekategoryzacji drogi musi to zrobić na podstawie przepisów ogólnych ustawy o drogach publicznych, a więc uwzględnić m.in. funkcję, jaką ta droga pełni – przekonywał sędzia.

W ocenie Trybunału Konstytucyjnego za uznaniem kaskadowego mechanizmu za zgodny z konstytucją przemawia również fakt, że uchwały o pozbawieniu drogi kategorii wojewódzkiej (powiatowej), czy gminnej podlegają kontroli nadzorczej sprawowanej przez wojewodę.

– Co więcej jednostka – beneficjent takiej uchwały będzie miała interes prawny i możliwość w jej zaskarżeniu do sądu administracyjnego na podstawie stosownych przepisów ustaw o samorządzie powiatowym, czy o samorządzie gminnym – przekonywał sędzia Granat.

Reasumując Trybunał Konstytucyjny uznał, że wejście nowelizacji z 13 września 2013 r. w życie nie spowoduje, że zadania jednostek samorządu terytorialnego będą kształtowane uchwałami innych JST. Nie spowoduje to również, że jedne samorządy zyskają pozycję nadrzędną, czy też wręcz nadzorującą inne samorządy.

– Uchwały podejmowane przez sejmiki bądź rady będą miały zatem jedynie aktów podustawowych i wykonujących (konkretyzujących) przepisy ustawy o drogach publicznych – wskazywał sędzia Mirosław Granat.

Zdania odrębne

Inaczej nowelizację ocenił sędzia Zbigniew Cieślak. Wskazał w nim przede wszystkim, że np. gmina, która na skutek uchwały rady powiatu stanie się właścicielem drogi nie koniecznie musi mieć legitymację do skarżenia takiego aktu do sądu administracyjnego.

– Taka uchwała rady powiatu nie jest działaniem z zakresu administracji publicznej, a w konsekwencji nie może być skarżona na podstawie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym – przekonywał sędzia Cieślak.

Z kolei sędzia Maria Gintowt – Jankowicz zwróciła uwagę, że definicje poszczególnych kategorii dróg (wojewódzkich, powiatowych, gminnych) są na tyle nieprecyzyjne i pojemne, że samorządy będą miały praktycznie nieograniczoną dowolność w przekazywaniu dróg. Także innych niż te bezpośrednio zastąpione odcinkami nowowybudowanymi.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem