Reklama
Rozwiń

Praca w samorządzie: dyrektor zatrudni bez uzgodnień

Przyjmowanie pracowników samorządowej jednostki organizacyjnej to wyłączna kompetencja jej szefa.

Aktualizacja: 01.06.2016 08:55 Publikacja: 01.06.2016 08:27

Praca w samorządzie: dyrektor zatrudni bez uzgodnień

Foto: 123RF

Naczelny Sąd Administracyjny 31 maja 2016 r. oddalił kasację samorządu województwa lubelskiego, tym samym potwierdzając, że sejmik nie może modyfikować w statucie zarządu dróg wojewódzkich zasad zatrudniania osób na kierowniczych stanowiskach. Te są bowiem jasne i wynikają wprost z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.

Powołanie pozorne

W uchwalonym we wrześniu 2015 r. statucie ZDW (samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej) sejmik woj. lubelskiego postanowił m.in., że dyrektora ZDW powołuje i odwołuje zarząd województwa. Ponadto zapisał w nim, że dyrektor zatrudnia swoich zastępców czy głównego księgowego, a także dyrektorów oddziałów ZDW po uzgodnieniu „z zarządem województwa".

Jak wyjaśniał Grzegorz Skitał, radca prawny z lubelskiego Urzędu Marszałkowskiego, te postanowienia statutu w żaden sposób nie naruszają przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.

– Powołanie, o którym mowa w statucie, to tzw. powołanie pozorne – tłumaczył. – To akt administracyjny, którego efektem nie jest nawiązanie stosunku pracy, ponieważ ono następuje dopiero na skutek zawartej z powołaną na dane stanowisko osobą – przekonywał.

Grzegorz Skitał wskazywał także, że konieczność uzgadniania z zarządem województwa osób, które dyrektor ZDW zatrudnia na stanowiskach kierowniczych w tej instytucji, to jedynie wykorzystywanie przysługujących zarządowi województwa kompetencji nadzorczych wobec samorządowych jednostek organizacyjnych.

Wszystko w ustawie

– Brak uzgodnienia w żaden sposób nie niweczy faktu zatrudnienia danej osoby np. na stanowisku głównego księgowego – argumentował Skitał. – Jedynym skutkiem braku uzgodnienia mogą być konsekwencje dyscyplinarne wobec dyrektora ZGW – wskazywał.

Argumenty te nie przekonały NSA.

– Obowiązująca ustawa o pracownikach samorządowych nie przewiduje instytucji powołania pozornego – uzasadniał Ireneusz Dukiel, sędzia NSA. – Tym samym statut w sposób niedopuszczalny zmodyfikował ustawowe podstawy zatrudniania poszczególnych kategorii pracowników samorządowych – wskazywał. I podkreślił, że zgodnie z tą ustawą zatrudnianie pracowników samorządowych jednostek organizacyjnych jest wyłączną kompetencją dyrektorów takich instytucji.

sygnatura akt: II OSK 796/16

Opinia

dr hab. Andrzej Szewc, profesor Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach

Obecnie na podstawie powołania zatrudniani są jedynie zastępca wójta oraz skarbnik (gminy, powiatu, województwa). Regulacje statutowe nie mogą poszerzać kręgu osób zatrudnianych na podstawie powołania, a ponadto wymienione stanowiska nie mogą być obsadzane na innej niż powołanie podstawie prawnej. Powołanie jest czynnością prawną jednostronną, wywołującą podwójny skutek. Po pierwsze, mocą powołania uprawniony organ powierza kandydatowi do pracy określone prawem stanowisko. Po drugie, akt powołania stanowi oświadczenie woli podmiotu powołującego o nawiązaniu stosunku pracy.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono