Komu podlegają kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych

Wójt zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, ale nie może ingerować w stosunki pracy ich podwładnych. Do czynności z zakresu zarządu mieniem kierownicy jednostek niemających osobowości prawnej potrzebują pełnomocnictwa wójta.

Publikacja: 07.08.2018 06:40

Komu podlegają kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych

Foto: 123RF

W art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przewidziano, że w celu wykonywania swoich zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Są one tworzone, likwidowane, reorganizowane i wyposażane w majątek zgodnie z uchwałą rady gminy (por. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h u.s.g.).

Czytaj także: Wójt zatrudnia kierowników i ustala ich płace

Jednostki i zakłady budżetowe

Do form wykorzystywanych w tym zakresie przez gminę należą w szczególności jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe. Zasady ich funkcjonowania określa ustawa o finansach publicznych (dalej u.f.p.). Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.f.p. gminna jednostka budżetowa pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek gminy.

Samorządowy zakład budżetowy można utworzyć do wykonywania zadań wymienionych w art. 14 u.f.p. (np. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych). Taki zakład odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z własnych przychodów (art. 15 ust. 1 u.f.p.).

W art. 2 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) przyjęto, że przepisy tej ustawy stosuje się m.in. do osób zatrudnionych w gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za te jednostki organizacyjne wykonuje kierownik jednostki (art. 7 pkt 4 u.p.s.). Do działania w zakresie zarządu mieniem kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej (np. gminnych jednostek budżetowych) potrzebują jednak pełnomocnictwa udzielonego przez wójta (art. 47 ust. 1 u.s.g.). Również do załatwiania przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej potrzebne jest odpowiednie upoważnienie (por. art. 39 ust. 4 u.s.g.).

Czynności z zakresu prawa pracy

Zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 5 u.s.g. do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) należy m.in. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Wójt, jako kierownik urzędu gminy, wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego nie tylko w stosunku do pracowników urzędu gminy, ale także w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (por. art. 33 ust. 5 u.s.g. oraz art. 7 pkt 1 i 3 u.p.s.).

W uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 27 września 2011 r. (sygn. 264/K/11, LEX nr 1726105) podkreślono, że ustalenie obowiązków służbowych tych osób należy do uprawnień wójta, a ingerencja rady gminy w tym zakresie naruszałaby jego kompetencje. W postanowieniu Sądu Najwyższego z 22 stycznia 2008 r. (sygn. II PZ 62/07, LEX nr 486144) wyrażono pogląd, że skoro czynności z zakresu prawa pracy wobec kierownika gminnej jednostki organizacyjnej dokonuje organ gminy (wójt), to jest on również uprawniony do działania w tym zakresie za tę jednostkę (w jej imieniu) w toczącym się przeciwko niej postępowaniu sądowym, w tym do udzielenia pełnomocnictwa procesowego.

Wpływ wójta na skład personelu gminnej jednostki organizacyjnej ogranicza się jednak do kierownika tej jednostki. Wójt nie może wkraczać w stosunki pracy innych osób zatrudnionych w gminnej jednostce organizacyjnej (por. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z 29 listopada 2007 r., znak NK.II.AŁ.0911-159/07, LEX nr 361769).

Przykład:

Załóżmy, że ma zostać zwolniony pracownik ośrodka pomocy społecznej. Zgodnie z art. 110 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1769 ze zm.) zadania pomocy społecznej w gminach wykonują jednostki organizacyjne - ośrodki pomocy społecznej. Ośrodek pomocy społecznej jest gminną jednostką budżetową, na czele której stoi kierownik. W wyroku WSA w Lublinie z 15 września 2016 r. (sygn. II SA/Lu 430/16, LEX nr 2151180) zwrócono uwagę, że zgodnie z art. 7 pkt 4 u.p.s. czynności z zakresu prawa pracy za gminne jednostki budżetowe - wobec wszystkich pozostałych pracowników - wykonuje kierownik tej jednostki. Do jego kompetencji należy m.in. zatrudnianie i zwalnianie pracowników. To kierownik ośrodka jest zwierzchnikiem dla innych osób zatrudnionych w ośrodku. W wyroku SN z 20 października 1998 r. (sygn. I PKN 390/98, OSNP 1999/23/744) stwierdzono, że ośrodek pomocy społecznej, jako jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników, jest pracodawcą także wobec kierownika ośrodka, choć kompetencja do jego zatrudnienia i zwolnienia oraz do wydawania mu poleceń dotyczących pracy przysługuje wójtowi.

Sprawowanie zarządu mieniem

W myśl art. 46 ust. 1 u.s.g. oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie bądź wraz z inną osobą upoważnioną przez wójta.

W sytuacji, gdy czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej (art. 46 ust. 3 u.s.g.).

Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej (np. gminnych jednostek budżetowych) działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta (art. 47 ust. 1 u.s.g.). W wyroku WSA we Wrocławiu z 24 października 2007 r. (sygn. IV SA/Wr 66/07, LEX nr 438841) podkreślono, że właściwość rady gminy do nadania statutu gminnej jednostce organizacyjnej nie obejmuje możliwości udzielenia pełnomocnictwa kierownikowi takiej jednostki. Potrzebne jest pełnomocnictwo udzielone przez wójta.

Upoważniony przez wójta kierownik jednostki jest pełnomocnikiem gminy. Podkreśla się, że jeżeli dana czynność może spowodować powstanie zobowiązania pieniężnego, istnieje wymóg uzyskania kontrasygnaty udzielonej przez skarbnika gminy bądź upoważnioną przez niego osobę, gdyż odpowiedzialność za zaciągnięte zobowiązania ponosi gmina (por. np. uchwała Kolegium RIO w Katowicach z 18 października 2005 r., sygn. 115/XXVII/2005, LEX nr 174934).

Przykład:

Załóżmy, że zamierzona czynność prawna dopiero w przyszłości może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, w związku z czym kierownik gminnej jednostki budżetowej ma wątpliwości, czy w tym przypadku potrzebna będzie kontrasygnata. W orzecznictwie podkreśla się, że dana czynność prawna nie musi rodzić zobowiązania pieniężnego już z chwilą jej dokonania. Kontrasygnata jest wymagana również w przypadku, gdy czynność prawna może doprowadzić do powstania takiego zobowiązania w przyszłości. Wymóg kontrasygnaty dotyczy zatem także umów przedwstępnych czy umów, w przypadku których skutkiem niewykonania zobowiązania niepieniężnego może być powstanie zobowiązania pieniężnego (por. wyrok Sądu Okręgowego w Koszalinie z 22 lipca 2011 r., sygn. I C 39/11, LEX nr 1713912).

Załatwianie spraw administracyjnych

Zasadą jest, że decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji wydaje wójt, który może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji, w imieniu wójta (art. 39 ust. 1-2 u.s.g.). Wójt może udzielić pełnomocnictwa do wydawania decyzji osobie niebędącej jego zastępcą bądź innym pracownikiem urzędu gminy (np. kierownikowi gminnej jednostki organizacyjnej) tylko, jeżeli przewiduje to przepis szczególny. Takimi regulacjami są przykładowo art. 110 ust. 7-8 ustawy o pomocy społecznej. Przewidziano w nich, że wójt udziela kierownikowi ośrodka pomocy społecznej upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy oraz że upoważnienie to może być także udzielone innej osobie, na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej.

W art. 39 ust. 4 u.s.g. przyjęto dodatkowe rozwiązanie przewidujące, że rada gminy może udzielić upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej m.in. kierownikowi gminnej jednostki organizacyjnej. W takim przypadku kierownik nie wydaje decyzji w imieniu wójta, lecz we własnym imieniu i może udzielić pełnomocnictwa administracyjnego pracownikowi kierowanej przez siebie jednostki do załatwiania spraw w imieniu kierownika tej jednostki (por. m.in. postanowienie SN z 27 czerwca 2001 r., sygn. II CKN 880/00, OSNC 2002/3/33). ?

Podstawa prawna:art. 9, art. 30 ust. 2 pkt 5, art. 33 ust. 5, art. 39, art. 46-47 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 994 ze zm.),  art. 11, art. 14-15 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.), art. 2 pkt 3, art. 7 pkt 1 i 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU 2018 r. poz. 1260)

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów