W art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przewidziano, że w celu wykonywania swoich zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Są one tworzone, likwidowane, reorganizowane i wyposażane w majątek zgodnie z uchwałą rady gminy (por. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h u.s.g.).
Czytaj także: Wójt zatrudnia kierowników i ustala ich płace
Jednostki i zakłady budżetowe
Do form wykorzystywanych w tym zakresie przez gminę należą w szczególności jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe. Zasady ich funkcjonowania określa ustawa o finansach publicznych (dalej u.f.p.). Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.f.p. gminna jednostka budżetowa pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek gminy.
Samorządowy zakład budżetowy można utworzyć do wykonywania zadań wymienionych w art. 14 u.f.p. (np. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych). Taki zakład odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z własnych przychodów (art. 15 ust. 1 u.f.p.).
W art. 2 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) przyjęto, że przepisy tej ustawy stosuje się m.in. do osób zatrudnionych w gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za te jednostki organizacyjne wykonuje kierownik jednostki (art. 7 pkt 4 u.p.s.). Do działania w zakresie zarządu mieniem kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej (np. gminnych jednostek budżetowych) potrzebują jednak pełnomocnictwa udzielonego przez wójta (art. 47 ust. 1 u.s.g.). Również do załatwiania przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej potrzebne jest odpowiednie upoważnienie (por. art. 39 ust. 4 u.s.g.).