Pracodawca będzie też musiał zadbać o odpowiedni strój osób pracujących przy odpadach. Jeśli praca będzie wykonywana na drodze albo np. na wysypisku, to niezbędne okaże się stosowanie elementów odblaskowych, spełniających unijne wymagania.
Po blisko półwieczu obowiązywania (od 1960 r.) zniknie wkrótce rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w miejskich przedsiębiorstwach oczyszczania. Zastąpi je nowe, które będzie dotyczyło bhp przy gospodarowaniu odpadami komunalnymi. Będzie ono więc obowiązywało we wszystkich firmach zajmujących się zbieraniem, przetwarzaniem czy przewozem takich odpadów.
Opracowany przez Ministerstwo Środowiska (w porozumieniu z ministerstwami Pracy i Polityki Społecznej oraz Zdrowia) projekt nie jest aż tak szczegółowy jak stare rozporządzenie. Nie ma w nim m.in. przepisów nakazujących, by podczas ładowania śniegu nikt nie znajdował się na samochodzie lub wozie konnym, by ruchy łopat w trakcie prac były skierowane na zewnątrz, a trzonki mioteł malowano w skośne pasy dwubarwne.
Proponowane przepisy są bardziej ogólne. Zobowiązują pracodawcę do odkażania pojazdów, narzędzi, sprzętów i urządzeń odpowiednimi preparatami. Przedsiębiorca będzie musiał systematycznie prowadzić rejestr używanych środków oraz podawać terminy i zakres przeprowadzonego odkażania.
Trzeba też będzie codziennie raportować o awariach i odstępstwach od normalnego toku prac. Pod kontrolą mają się znaleźć naprawy i wymiany uszkodzonych pojemników na śmieci.