Menedżerowie samorządów otrzymują wynagrodzenia w różnej wysokości

Pensje wszystkich kierowników jednostek samorządowych są limitowane. Niektóre jednak podlegają drastycznym cięciom na podstawie ustawy kominowej, a inne znacznie łagodniejszym

Publikacja: 24.10.2008 06:04

Menedżerowie samorządów otrzymują wynagrodzenia w różnej wysokości

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Najostrzejsze rygory płacowe przewiduje [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80668]ustawa z 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (DzU nr 26, poz. 306 ze zm.; dalej kominówka)[/link]. Nie dotyczy ona jednak wszystkich szefów samorządów. To powoduje, że jedni otrzymują trzynastkę, nagrody z zysku itp. i jest to zgodne z prawem. Tymczasem wypłata takich świadczeń tym innym naruszałaby prawo. Czas wyjaśnić, kto należy do jakiej grupy i co z tego wynika.

[srodtytul]Kogo obejmują kominy [/srodtytul]

Listy podmiotów i osób, których wynagrodzenia są ograniczone kominówką, są dość długie. Ale nie wszyscy menedżerowie z samorządów się tu odnajdą. Ustawa dotyczy bowiem:

- samorządowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, które nie są jednocześnie spółkami prawa handlowego utworzonymi przez te jednostki lub z ich większościowym pakietem udziałów albo akcji;

- jednoosobowych spółek prawa handlowego utworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;

- spółek prawa handlowego, gdzie udział jednostek samorządu terytorialnego przekracza 50 proc. kapitału zakładowego lub liczby akcji;

- spółek prawa handlowego, gdzie udział spółek samorządowych przekracza 50 proc. kapitału zakładowego lub liczby akcji.

Ograniczone w tym trybie wynagrodzenia dostają zatem kierownicy tych podmiotów, a w szczególności dyrektorzy, prezesi, tymczasowi kierownicy, zarządcy komisaryczni i osoby zarządzające nimi na podstawie umów cywilnych, ich zastępcy, główni księgowi i likwidatorzy. To samo dotyczy członków organów zarządzających wymienionych jednostek organizacyjnych (zwłaszcza członków zarządów) oraz członków organów nadzorczych spółek prawa handlowego, a przede wszystkim rad nadzorczych i komisji rewizyjnych.

Nowela z 13 czerwca 2008 r. miała wyłączyć szefów spółek samorządowych lub z udziałem samorządu spod działania kominówki. Zawetował ją jednak prezydent, a Sejm jeszcze się do tego nie ustosunkował.

[srodtytul]Bez gospodarstw pomocniczych[/srodtytul]

Na przedstawionej liście nie ma gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych. Występują one w pełnym wykazie podmiotów podlegających kominówce, ale chodzi tu wyłącznie o państwowe zakłady i gospodarstwa państwowych jednostek budżetowych (por. art. 1 pkt 12 – 13 kominówki). A że te samorządowe nie mają osobowości prawnej ani statusu spółek prawa handlowego, ich szefowie nie są objęci limitami z kominówki w zakresie wynagradzania. Nie znaczy to jednak, że w ogóle nie mają żadnych ograniczeń. Mają, określone w art. 20 ust. 4 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.)[/link]. Przepis ten odnosi się wyłącznie do kierowników i ich zastępców, ale nie do głównych księgowych. Ich gratyfikujemy według przyznanej kategorii zaszeregowania i rozporządzeń Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w:

- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178707]jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.)[/link],

- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178708]w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (DzU nr 146, poz. 1223 ze zm.)[/link].

Od 1 maja br. limity kwotowe wynagradzania głównych księgowych wszystkich jednostek samorządowych (nie tylko gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych) zostały zastąpione systemem kategorii zaszeregowania.

[srodtytul]Limity dla wszystkich[/srodtytul]

Bez względu na to, czy chodzi o szefostwo jednostek samorządowych objętych kominówką, czy nie, wysokość ich wynagrodzenia miesięcznego jest ograniczona. Wynika to z art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z 22 marca 1990 r. Przepisy te ustawiają maksymalny poziom wynagrodzenia miesięcznego na wysokości czterokrotności kwoty bazowej określonej w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80042]ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (DzU nr 110, poz. 1255 ze zm.)[/link]. Ten górny limit wynosi 7065,84 zł, gdyż kwota bazowa na rok bieżący to 1766,46 zł. Maksymalny pułap dla menedżerów podlegających kominówce równa się natomiast czterokrotności i sześciokrotności (dla szefów spółek) przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Wynagrodzenie to za czwarty kwartał 2007 r. wyniosło 2897,35 zł.

Ani ustawa z 22 marca 1990 r., ani kominówka nie definiują pojęcia „miesięczne wynagrodzenie”. Wykładni dokonał Sąd Najwyższy, stwierdzając, że chodzi tu o wszystkie składniki wynagrodzenia za pracę: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny, dodatek stażowy (za wieloletnią pracę) i premie, jeśli takie są wypłacane [b](wyrok z 2 września 2003 r.; I PK 290/02)[/b]. Z kolei w załącznikach do rozporządzeń zostały wskazane maksymalne wysokości wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego (patrz tabela).

[srodtytul]Dodatkowe świadczenia[/srodtytul]

Jeśli szefowie jednostek samorządowych podlegają kominówce, przysługuje im wyłącznie wynagrodzenie miesięczne. Nagroda roczna i świadczenia dodatkowe należą im się tylko na warunkach i w wysokości ustalonej w kominówce i w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=168320]rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 21 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego wykazu świadczeń dodatkowych, które mogą być przyznane osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi, oraz trybu ich przyznawania (DzU nr 14, poz. 139)[/link]. Absolutnie nie możemy im wypłacić nagrody z zysku, trzynastki czy pieniędzy z tytułu udziału w zysku lub nadwyżce bilansowej. Według [b]wyroku SN z 16 marca 2005 r. (I PK 199/04)[/b] do pracowników podlegających kominówce nie stosujemy ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Wypłata nagrody rocznej zależy od osiągniętych wyników finansowych lub stopnia realizacji innych zadań. Jej przyznanie następuje na podstawie wniosku, a wysokość nie może przekraczać trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego osoby, której ma być wypłacona, w roku poprzedzającym przyznanie nagrody (art. 10 kominówki). Ponieważ ma ona charakter uznaniowy, możemy ją przyznać, ale nie musimy, co potwierdził[b] SN z 25 listopada 2005 r. (I PK 86/05)[/b]. Oznacza to, że szefowie nie mogą się jej domagać tylko z tego powodu, że jednostka wypracowała zysk.

[srodtytul]Wedle uznania zatrudniającego[/srodtytul]

Uznaniowy charakter mają także świadczenia dodatkowe z tytułu zatrudnienia, w tym bytowe, socjalne, komunikacyjne, oraz ubezpieczenia majątkowe i osobowe. Z art. 5 ust. 2 kominówki wynika bowiem, że mogą (nie muszą) być przyznane. A więc menedżer może otrzymać:

- nagrodę jubileuszową (nie częściej niż co pięć lat),

- odprawę emerytalną lub rentową,

- zwrot częściowych kosztów użytkowania udostępnionego lokalu mieszkalnego, w tym mieszkania służbowego,

- świadczenia związane z korzystaniem z częściowo odpłatnych usług telekomunikacyjnych,

- świadczenia z tytułu dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, majątkowego oraz osobowego.

Ich maksymalna wartość to 25 proc. wysokości ustalonej w regulaminie wynagradzania, zakładowym i ponadzakładowym układzie zbiorowym pracy oraz w odrębnych przepisach. Natomiast najwyższa wartość roczna to 12-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia przyjętego dla ustalenia wynagrodzenia miesięcznego osoby, której są przyznawane (art. 11 ust. 2 kominówki). Jest to wartość dodatkowa, ponad miesięczne wynagrodzenie.

Warto także wspomnieć o zakazie wypłacania nagród (z wyjątkiem nagród jubileuszowych), jaki został zapisany w art. 20 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. Dotyczy on wyłącznie członków zarządu jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów (burmistrzów, prezydentów miasta).

Najostrzejsze rygory płacowe przewiduje [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80668]ustawa z 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (DzU nr 26, poz. 306 ze zm.; dalej kominówka)[/link]. Nie dotyczy ona jednak wszystkich szefów samorządów. To powoduje, że jedni otrzymują trzynastkę, nagrody z zysku itp. i jest to zgodne z prawem. Tymczasem wypłata takich świadczeń tym innym naruszałaby prawo. Czas wyjaśnić, kto należy do jakiej grupy i co z tego wynika.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów