Reklama
Rozwiń
Reklama

Kto kieruje gminą pod nieobecność szefa

Ustawa o samorządzie gminnym przewiduje sytuacje, w których zadania i kompetencje wójta przejmuje jego zastępca. Mają one charakter szczególny i wiążą się m.in. z długotrwałą chorobą lub aresztowaniem osoby pełniącej funkcję organu wykonawczego

Publikacja: 24.11.2008 04:20

Wójt w celu efektywnej realizacji swoich zadań i kompetencji może powołać – w drodze zarządzenia – swojego zastępcę lub zastępców. Osoby powołane na to stanowisko nie posiadają żadnych własnych. Wszystkie powierzone zadania wykonują „z upoważnienia” wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Wyjątek od tej zasady zawiera art. 28g [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym, dodany do jej przepisów w nowelizacji z 8 lipca 2005 r. (DzU z 2005 nr 175, poz. 291)[/link]. Zgodnie bowiem z tym przepisem zastępca wójta przejmuje obowiązki organu wykonawczego w sytuacjach, w których nie może on pełnić funkcji. W gminach, w których powołano więcej niż jednego zastępcę, zadania i kompetencje wójta wykonuje w tych sytuacjach wskazany imiennie w zarządzeniu wójta pierwszy zastępca.

[srodtytul]W sytuacjach określonych w ustawie[/srodtytul]

Przejęcie zadań i kompetencji organu wykonawczego gminy następuje z mocy ustawy. Oznacza to, że zastępca (wyznaczony pierwszy zastępca) staje się de facto wójtem, pomimo że osoba, która została na to stanowisko wybrana, nie traci swego mandatu. Mandat ten nie ulega również zawieszeniu. Zastępca taki przejmuje wszelkie kompetencje organu wykonawczego, w tym również do stanowienia – na zasadach i w trybie określonym w ustawach dla wójta – aktów prawa miejscowego. Do wykonywania zadań i kompetencji wójta zastępcy nie jest – w sytuacjach określonych w przepisie art. 28g ust. 1 ustawy – potrzebne żadne upoważnienie.

Z powyższych względów ustawodawca ograniczył liczbę sytuacji, w których zastępca przejmuje kompetencje wójta do enumeratywnie wyliczonych w ust. 1 art. 28g ustawy. Należą do nich: 1) tymczasowe aresztowanie wójta, 2) odbywanie przez niego kary pozbawienia wolności za przestępstwo nieumyślne lub kary aresztu oraz 3) niezdolność wójta do pracy z powodu choroby trwającej powyżej 30 dni. Ustawodawca określił również, jakiego rodzaju dokumenty stanowią potwierdzenie, że określone w omawianym przepisie okoliczności zaistniały. Są nimi sądowe zawiadomienie pracodawcy o zastosowaniu wobec wójta środka zapobiegawczego, jakim jest tymczasowe aresztowanie, wezwanie do odbycia kary pozbawienia wolności lub aresztu oraz zaświadczenie lekarskie wystawione zgodnie z przepisami ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

[srodtytul]Maksymalnie do końca kadencji[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Zastępca wójta wykonuje jego obowiązki przez ściśle określony w ustawie czas. W przypadku tymczasowego aresztowania trwa on od dnia zatrzymania wójta do dnia jego zwolnienia. Podobnie jest w sytuacji odbywania kary pozbawienia wolności lub aresztu.

W tym wypadku dniem, w którym zastępca zaczyna „wójtować”, jest określony w wezwaniu dzień rozpoczęcia odbywania kary. Okres ten kończy się w dniu zwolnienia wójta.

Nie jest jasne, czy w przypadku przerwy w odbywaniu kary wójt może wrócić do swych obowiązków (na ten problem zwrócił już uwagę S. Płażek, „Rzeczpospolita”, 13.09.2006 r.). W przypadku nieobecności wójta spowodowanej chorobą trwającą powyżej 30 dni zastępstwo trwa przez okres wskazany w zwolnieniu. Jeżeli jednak wójt wyzdrowieje wcześniej, to nie ma przeszkód, aby powrócił na swe stanowisko wcześniej, na podstawie zaświadczenia lekarskiego o zdolności do podjęcia pracy. Pierwszy zastępca nie może jednak wykonywać obowiązków nieobecnego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) dłużej niż do końca jego kadencji.

[srodtytul]Wojewoda musi wiedzieć[/srodtytul]

W związku z zaistniałą w gminie sytuacją ustawodawca nałożył również pewne obowiązki na przewodniczącego rady gminy. A mianowicie, w ciągu 48 godzin od uzyskania informacji o zaistnieniu jednej z wymienionych w art. 28g ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym okoliczności zawiadamia on wojewodę o jej wystąpieniu. Podaje w nim również informacje o osobie, która przejęła zadania i kompetencje organu wykonawczego gminy.

[ramka][b]Informuje [/b]

Reklama
Reklama

Powołanie zastępcy wójta nie jest obowiązkowe. Dlatego też ustawodawca postanowił, że w przypadkach niepowołania zastępcy lub niewskazania w zarządzeniu pierwszego zastępcy w sytuacjach, o których mowa w art. 28g ust. 1 ustawy, obowiązki wójta przejmuje osoba wyznaczona przez prezesa Rady Ministrów. Wniosek w tej sprawie składa wojewoda za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Premier wyznacza osobę zastępującą również w sytuacji, w której okoliczności wymienione w art. 28a ust. 1 gminnej ustawy ustrojowej dotknęły zarówno wójta, jak i zastępcę.[/ramka]

Wójt w celu efektywnej realizacji swoich zadań i kompetencji może powołać – w drodze zarządzenia – swojego zastępcę lub zastępców. Osoby powołane na to stanowisko nie posiadają żadnych własnych. Wszystkie powierzone zadania wykonują „z upoważnienia” wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Wyjątek od tej zasady zawiera art. 28g [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym, dodany do jej przepisów w nowelizacji z 8 lipca 2005 r. (DzU z 2005 nr 175, poz. 291)[/link]. Zgodnie bowiem z tym przepisem zastępca wójta przejmuje obowiązki organu wykonawczego w sytuacjach, w których nie może on pełnić funkcji. W gminach, w których powołano więcej niż jednego zastępcę, zadania i kompetencje wójta wykonuje w tych sytuacjach wskazany imiennie w zarządzeniu wójta pierwszy zastępca.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama