Radny służy społeczności lokalnej

Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je właściwym organom

Aktualizacja: 12.02.2009 06:09 Publikacja: 12.02.2009 04:54

Ponadto do obowiązków naszych przedstawicieli należy udział w pracach rady i jej komisji oraz organach innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

Podstawową formą realizacji tego obowiązku jest obecność radnego na sesjach (posiedzeniach) zarówno rady, jak i jej komisji czy organów instytucji zewnętrznych, do których został wybrany. Zaznaczyć trzeba, że w dużej mierze jego obowiązki będą determinowane rodzajem pracy, którą ma wykonywać w ramach powierzonej mu funkcji, a także zadań nałożonych nań w instytucjach samorządowych.

[srodtytul]Obecność na posiedzeniu[/srodtytul]

Zasady potwierdzania obecności radnych na posiedzeniu rady regulują gminne statuty. Powszechnie praktykowaną formą jest podpisanie listy obecności. Obecność radnych może być również weryfikowana w trakcie obrad – np. w drodze sprawdzania kworum, czyli obecności na sali odpowiedniej liczby radnych, wymaganej do przeprowadzenia skutecznego głosowania.

Status gminy powinien ponadto określać zasady, na jakich radny może usprawiedliwić nieobecności. Co do zasady przyjmuje się, że powinno nastąpić to poprzez poinformowanie przewodniczącego – na piśmie – bezpośrednio lub za pośrednictwem biura rady. Można również przyjąć, że przyczyna nieobecności zostanie przekazana np. telefonicznie. Powinna jednak potem zostać pisemnie potwierdzona.

[srodtytul]Wnioski, poprawki, interpelacje[/srodtytul]

Sama obecność na posiedzeniu jednak nie wystarczy. Przepis art. 24 ustawy o samorządzie gminnym wyraźnie nakłada bowiem na radnego obowiązek udziału w pracach. Oznacza to[b] aktywne uczestnictwo radnego m.in. w przygotowywaniu projektów uchwał, dyskusji nad nimi, zgłaszaniu poprawek oraz głosowaniu. [/b]

Radny ponadto może zgłaszać zapytania w sprawach bieżących oraz wnosić interpelacje. Uprawnienie do ich zgłaszania wynika pośrednio z przepisów [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80107]rozporządzenia Rady Ministrów z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (DzU nr 112, poz. 1319 ze zm.)[/link]. Zgodnie bowiem z § 48 rozdziału XIII instrukcji na okres kadencji należy założyć i prowadzić rejestr interpelacji i wniosków zgłaszanych przez radnych.

[srodtytul]Inicjatywa legislacyjna, głosowanie[/srodtytul]

Radnym, z reguły ich grupie, przysługuje inicjatywa uchwałodawcza. Własne propozycje uchwał radni mogą zgłaszać – co do zasady – we wszystkich sprawach. Ograniczenia dotyczą przypadków, w których prawo do wniesienia danego projektu pod obrady zostało zastrzeżone np. dla wójta. Tak jest m.in. w przypadku projektu uchwały budżetowej. Podobnie jest w przypadku uchwały w sprawie absolutorium. Wniosek o udzielenie (lub nieudzielenie) absolutorium przysługuje tylko komisji rewizyjnej. Żadna inna grupa radnych, czy to klub czy inna komisja, z taką inicjatywą wystąpić nie może, nawet w sytuacji, w której komisja rewizyjna stosownego wniosku radzie nie przedstawi.

Z inicjatywą uchwałodawczą wiąże się ściśle uprawnienie do wystąpienia z wnioskiem o zwołanie posiedzenia rady. Może z nim wystąpić co najmniej 1/4 ustawowego jej składu. Do wniosku w tej sprawie dołączyć należy zawsze program sesji i projekty uchwał, które mają być przedmiotem obrad.

Rada podejmuje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwał. Te zaś zapadają w drodze głosowania. Oddanie głosu za, przeciw czy wstrzymującego się – to z kolei podstawowe uprawnienie każdego radnego. Podlega ono oczywiście ograniczeniom. Pierwsze ustawowe to zakaz udziału w głosowaniu, jeżeli rozstrzygana kwestia dotyczy interesu prawnego radnego.

[b]Naruszenie tego zakazu, który został sformułowany w art. 25a ustawy o samorządzie gminnym, skutkuje nieważnością podjętej uchwały.[/b]

Swoboda radnych w podjęciu decyzji jak głosować, może być ograniczana również w inny sposób. Takim przykładem może być wprowadzenie tzw. dyscypliny klubowej (związania radnego stanowiskiem klubu), której złamanie może pociągać za sobą negatywne konsekwencje dla radnego, np. wykluczenie z klubu.

[srodtytul]Praca w komisjach...[/srodtytul]

Radny powinien uczestniczyć również w pracach komisji rady. Jest to z jednej strony jego obowiązek, ale i uprawnienie. Potwierdza to[b] wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 5 stycznia 1995 r., [/b]zgodnie z którym rada gminy, która powołała stałe komisje do określonych zadań, nie może odmówić jednemu lub kilku radnym uczestniczenia w pracach tych komisji w ogóle[b] (SA/Wr 2460/96)[/b]. Należy przez to rozumieć, że w pracach komisji rady mogą uczestniczyć wszyscy radni niezależnie od tego, czy zostali wybrani do jej składu, czy nie. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że radny niebędący członkiem danej komisji nie może brać udziału w odbywających się na jej posiedzeniach głosowaniach.

[srodtytul]... w stowarzyszeniach i związkach[/srodtytul]

W celu wspólnego wykonywania zadań gminy mogą tworzyć związki. Organem stanowiącym związku jest zgromadzenie, w skład którego wchodzą – z mocy ustawy – wójtowie. Jednakże zgodnie z art 70 ust. 2 na wniosek wójta rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu również radnemu. Statut związku może także przyznać określonej gminie więcej niż jeden głos. W takiej sytuacji również dodatkowych przedstawicieli wyznacza rada. Wniosek wójta nie jest wymagany. Radny może również pełnić funkcję członka zarządu związku komunalnego pod warunkiem, że do tego organu zostanie wybrany.

Szczegółowy zakres zadań do realizacji oraz praw i obowiązków radnego związanych z zasiadaniem we władzach tych związków określać będzie statut. Podobnie będzie w przypadku zasiadania radnego we władzach stowarzyszenia samorządowego utworzonego na podstawie art. 84 ustawy o samorządzie gminnym.

[ramka][b]Bez sankcji dla leniwych[/b]

Powszechnie obowiązujące przepisy prawa nie dają radzie gminy upoważnienia do stosowania wobec poszczególnych radnych środków dyscyplinujących, gdy nie wywiązują się z obowiązku uczestnictwa w sesjach rady oraz w pracach jej komisji. Jedynym władczym, przewidzianym prawem instrumentem czy też środkiem mogącym mieć wpływ na wykonywanie mandatu radnego (jednak tylko w sferze udziału w pracach rady i jej komisji) jest ustalanie przez radę zasad przyznawania diet radnym przez uzależnienie wysokości diet od aktywności osoby sprawującej funkcję radnego [b](wyrok WSA we Wrocławiu z 8 maja 2008 r., sygn. akt III SA/Wr 119/08)[/b]. [/ramka]

Ponadto do obowiązków naszych przedstawicieli należy udział w pracach rady i jej komisji oraz organach innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

Podstawową formą realizacji tego obowiązku jest obecność radnego na sesjach (posiedzeniach) zarówno rady, jak i jej komisji czy organów instytucji zewnętrznych, do których został wybrany. Zaznaczyć trzeba, że w dużej mierze jego obowiązki będą determinowane rodzajem pracy, którą ma wykonywać w ramach powierzonej mu funkcji, a także zadań nałożonych nań w instytucjach samorządowych.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów