Ponadto do obowiązków naszych przedstawicieli należy udział w pracach rady i jej komisji oraz organach innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
Podstawową formą realizacji tego obowiązku jest obecność radnego na sesjach (posiedzeniach) zarówno rady, jak i jej komisji czy organów instytucji zewnętrznych, do których został wybrany. Zaznaczyć trzeba, że w dużej mierze jego obowiązki będą determinowane rodzajem pracy, którą ma wykonywać w ramach powierzonej mu funkcji, a także zadań nałożonych nań w instytucjach samorządowych.
[srodtytul]Obecność na posiedzeniu[/srodtytul]
Zasady potwierdzania obecności radnych na posiedzeniu rady regulują gminne statuty. Powszechnie praktykowaną formą jest podpisanie listy obecności. Obecność radnych może być również weryfikowana w trakcie obrad – np. w drodze sprawdzania kworum, czyli obecności na sali odpowiedniej liczby radnych, wymaganej do przeprowadzenia skutecznego głosowania.
Status gminy powinien ponadto określać zasady, na jakich radny może usprawiedliwić nieobecności. Co do zasady przyjmuje się, że powinno nastąpić to poprzez poinformowanie przewodniczącego – na piśmie – bezpośrednio lub za pośrednictwem biura rady. Można również przyjąć, że przyczyna nieobecności zostanie przekazana np. telefonicznie. Powinna jednak potem zostać pisemnie potwierdzona.