Radnemu też można odmówić dostępu do informacji publicznej

Żadne z obowiązujących przepisów nie przewidują szczególnych zasad dostępu dla członków organu stanowiącego gminy do informacji publicznej. Mogą jej żądać na takich samych zasadach jak zwykli obywatele

Aktualizacja: 16.02.2009 06:30 Publikacja: 16.02.2009 05:10

Radnemu też można odmówić dostępu do informacji publicznej

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Jednakże, jak podkreślił [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie[/b], radny może żądać informacji publicznej od organów samorządu, w którym sam działa, bez konieczności wykazywania, że jest mu ona potrzebna dla interesu publicznego[b] (II SAB/Wa 238/2004)[/b].

[srodtytul]W statucie[/srodtytul]

Radny ma prawo uzyskać każdą informację, która ma charakter publiczny. Będą to zatem głównie te wymienione w art. 6 ust. 1 ustawy, czyli dotyczące zamierzanych działań władzy (np. wójta), projektach aktów prawnych, stanie realizacji zadań publicznych. Ponieważ katalog określony w tym przepisie nie ma charakteru zamkniętego, radnemu udostępnione zostaną także inne, które w tym przepisie wymienione nie zostały.

Szczególne[b] zasady dostępu radnych do informacji dotyczącej tej jednostki, w której sprawuje mandat, mogą być natomiast uregulowane w statucie.[/b] Może on przewidywać np. szybszy tryb jej udostępniania czy zwolnienie z konieczności ponoszenia opłat, o których mowa w art. 15 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Nie może on natomiast gwarantować radnym dostępu do informacji chronionych przepisami prawa, zawierających informacje niejawne czy dane osobowe.

[srodtytul]Bez ograniczeń czasowych[/srodtytul]

Dla definicji informacji publicznej bez znaczenia jest termin, w którym została ona wytworzona. Z tego względu każdy ma prawo żądać jej udzielenia, nawet w sytuacji, gdy została ona wytworzona przed wejściem w życie omawianej ustawy. Nie można zatem odmówić dostępu do informacji ze względu na fakt, że wniosek dotyczy okresu, kiedy przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej jeszcze nie obowiązywały. Dlatego też radny powołując się na jej przepisy może domagać się dokumentów wytworzonych przed 1 stycznia 2002 r.

[srodtytul]Na wniosek[/srodtytul]

Radnemu – tak jak wszystkim zainteresowanym – informacji udziela się na wniosek, w sposób i w formie zgodnej z tym wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje zobowiązany (np. urząd, zakład usług komunalnych), nie umożliwiają jej udostępnienia w sposób i w formie we wniosku określonym. Pamiętać należy, że[b] brak technicznych możliwości udzielenia informacji zgodnie z wnioskiem nie może skutkować odmową jej udostępnienia.[/b]

Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji umarza się.

[srodtytul]Odmowa – decyzją[/srodtytul]

Organ administracji publicznej może oczywiście radnemu dostępu do informacji odmówić. Nastąpi to głównie w sytuacji, w której jest on w jej posiadaniu, ale ze względu na fakt, że możliwość jej udostępnienia jest ograniczona np. przepisami ustawy o informacji niejawnej. W takiej sytuacji wydaje decyzję. Jej uzasadnienie powinno zawierać także imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji. Radny ma prawo jej zaskarżenia. Rozpatrzenie skargi następuje w terminie 14 dni.

Wydawanie decyzji o odmowie udostępnienia informacji nie jest konieczne w sytuacji, w której organ żądaną informacją nie dysponuje.

[srodtytul]Jawne z mocy prawa[/srodtytul]

Przepisy prawa przewidują również kategorie informacji, które są jawne z mocy prawa. Podmiot dysponujący nimi nie może ich jawności ograniczyć. W zakresie działalności jednostek samorządu terytorialnego do takich informacji zalicza się te z zakresu finansów publicznych, które dotyczą m.in. gospodarki środkami publicznymi. Ponadto jawne z mocy prawa są oświadczenia majątkowe, z wyłączeniem danych adresowych. Jawne są również informacje związane z naborem na wolne stanowiska urzędnicze w zakresie przewidzianym w ustawie o pracownikach samorządowych.

[ramka][b]Podpis elektroniczny nie jest wymagany[/b]

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej wniesiony w formie dokumentu elektronicznego wszczyna postępowanie w sprawie, mimo że nie został on opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym. Brak właściwego podpisu nie powoduje bezskuteczności wniosku, a stanowi jedynie jego brak formalny,podlegający uzupełnieniu na żądanie organu ([b]wyrok WSA w Gdańsku sygn. akt II SAB/Gd 25/07[/b]).[/ramka]

Jednakże, jak podkreślił [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie[/b], radny może żądać informacji publicznej od organów samorządu, w którym sam działa, bez konieczności wykazywania, że jest mu ona potrzebna dla interesu publicznego[b] (II SAB/Wa 238/2004)[/b].

[srodtytul]W statucie[/srodtytul]

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara