[b]Nie.[/b]Takiego wniosku nie można wyciągnąć z żadnego przepisu ustawy o pracownikach samorządowych.
Procedura nawiązania z pracownikiem samorządowym stosunku pracy na podstawie umowy o pracę określona została w rozdziale 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. Jednym ze sposobów w nim opisanych jest nabór na wolne stanowisko urzędnicze, który jest otwarty i konkurencyjny.
Przepisy ustawy w art. 13 – 15 określają zasady publikacji ogłoszeń o naborze (obowiązek publikacji w BIP oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór oraz treść ogłoszenia), treść protokołu z przeprowadzonego postępowania konkursowego oraz informacji o wynikach konkursu, czyli o tym, czy wyłoniony został jego zwycięzca, czy też nie.
[b]Z żadnego z powyższych przepisów nie można wnioskować, że dodatkowym warunkiem zatrudnienia nowego pracownika, wyłonionego w drodze konkursu, jest akceptacja jego osoby przez dyrektora jednostki zatrudniającej. Co więcej, uznanie, że taki warunek można wprowadzić np. w regulaminie określającym zasady przeprowadzania naboru, jest moim zdaniem niedopuszczalne.[/b] Przeczy bowiem idei organizowania konkursów na stanowiska urzędnicze (kierownicze urzędnicze). Taki warunek oznacza bowiem, że arbitralna decyzja kierownika jednostki może zniweczyć (brak zgody na zatrudnienie) wynik otwartego i konkurencyjnego naboru.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca przewidział możliwość weryfikacji umiejętności nowego urzędnika (zatrudnienie na czas określony, służba przygotowawcza czy konieczność uzyskania pozytywnego wyniku z egzaminu kończącego tę służbę jako warunku podpisania „stałej” umowy).