Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak wprowadzić elastyczne formy otwarcia urzędów

Od 1 stycznia czasu pracy pracowników samorządowych nie regulują przepisy pragmatyki urzędniczej. Określany jest on zgodnie z zasadami kodeksowymi oraz przez pracodawcę w regulaminie

Publikacja: 09.04.2009 07:10

Jak wprowadzić elastyczne formy otwarcia urzędów

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Red

Na gruncie ustawy o pracownikach samorządowych z 22 marca 1990 r. występował problem związany z kodeksową definicją doby pracowniczej. Otóż zgodnie z jej art. 24 ust. 2, który sztywno określał wymiar czasu pracy w liczbie ośmiu godzin na dobę i 40 godzin na tydzień.

Doktryna i orzecznictwo wskazywały jednogłośnie, że wspomniany przepis nie pozwala na wykonywanie pracy w innych systemach czasu pracy (por. S. Płażek, PiZS 2006, nr 12, Czas pracy w ustawie o pracownikach samorządowych, [b]wyrok NSA z 20 sierpnia 1991 r., sygn. akt II SA 511/91[/b]).

[srodtytul]Stosujmy różne systemy[/srodtytul]

Nieoznaczenie średniej wysokości wymiaru czasu pracy oznaczało także brak możliwości pracy w godzinach nadliczbowych. Wymiar 40 godzin tygodniowo miał być zachowany nie „przeciętnie” w przyjętym okresie rozliczeniowym, lecz w każdym pięciodniowym tygodniu pracy. Obowiązek zapewnienia obywatelom możliwości załatwienia spraw w dogodnym dla nich czasie (art. 24 ust. 1 dawnej ustawy o pracownikach samorządowych) pozbawiony był narzędzi, które pozwoliłyby na uelastycznienie czasu pracy pracowników samorządowych.

Nowa ustawa o pracownikach samorządowych z 21 listopada 2008 r. rezygnuje z określania wymiaru czasu pracy pracowników samorządowych w związku z czym w tym zakresie należy stosować przepisy kodeksu pracy. Powstała możliwość zastosowania różnych systemów czasu pracy względem samorządowców. [b]Wszelkie modyfikacje rozkładu czasu pracy muszą być oczywiście uzasadnione wygodą obywateli i interesem publicznym. [/b]Dziś definicja doby pracowniczej (art. 128 § 3 k.p.) nie jest przeszkodą w ustaleniu różnych godzin urzędowania w niektóre dni w tygodniu. Pracodawca może wprowadzić na niektórych stanowiskach dla niektórych grup pracowników np. równoważny system czasu pracy (art. 135 k.p.). W równoważnym systemie czasu pracy dopuszczalne jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym miesiąca.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Szczegóły w regulaminie[/srodtytul]

Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy jest równoważony krótszym dobowym wymiarem czasu pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy. Nie powstanie wówczas problem z pracą w godzinach nadliczbowych w przypadku rozpoczynania pracy w jednym dniu wcześniej niż w dniu poprzednim (np. w poniedziałek od 10 do 18, a we wtorek od 8 do 15, w starej ustawie dwie pierwsze godziny pracy we wtorek były godzinami nadliczbowymi).

Pracodawca, wprowadzając w regulaminie pracy odpowiednie zmiany, wskazuje system czasu pracy, jaki stosuje się na poszczególnych stanowiskach, względnie w określonej grupie pracowników, jaki jest rozkład czasu pracy pracowników oraz ustala długości okresu rozliczeniowego dla pracowników.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BFD432CDDF22C4CB204AB75CD152BACC?id=292862]ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2008 r. nr 223, poz. 1458)[/link][/i]

[ramka][b]W regulaminie[/b]

Reklama
Reklama

W myśl art. 104[sup]1[/sup] kodeksu pracy regulamin określa prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem z zakładzie pracy, a w szczególności:

- systemy i rozkłady czasu pracy;

- terminy dodatkowych dni wolnych od pracy;

- porę nocną;

- termin, miejsce i czas wypłaty wynagrodzenia;

- organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej. [/ramka]

Reklama
Reklama

[i]Autorka jest aplikantką radcowską z Kancelarii Prawnej Filipek & Kamiński sp.k.[/i]

Na gruncie ustawy o pracownikach samorządowych z 22 marca 1990 r. występował problem związany z kodeksową definicją doby pracowniczej. Otóż zgodnie z jej art. 24 ust. 2, który sztywno określał wymiar czasu pracy w liczbie ośmiu godzin na dobę i 40 godzin na tydzień.

Doktryna i orzecznictwo wskazywały jednogłośnie, że wspomniany przepis nie pozwala na wykonywanie pracy w innych systemach czasu pracy (por. S. Płażek, PiZS 2006, nr 12, Czas pracy w ustawie o pracownikach samorządowych, [b]wyrok NSA z 20 sierpnia 1991 r., sygn. akt II SA 511/91[/b]).

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama