[b]Tak.[/b] Możliwość taką dopuszcza art. 101 ustawy – Prawo o notariacie. Zgodnie z jego treścią w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnych, organy jednostek samorządu terytorialnego oraz banki mogą sporządzać niektóre poświadczenia, do których co do zasady uprawnieni są notariusze. Czynności tych wójt (burmistrz, prezydent miasta) dokonuje na podstawie upoważnienia wydanego w drodze rozporządzenia przez ministra sprawiedliwości.
Obecnie kwestie te reguluje rozporządzenie z 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki (DzU nr 27, poz. 185). Zgodnie z treścią jego § 1 w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej, do poświadczenia własnoręczności podpisu upoważniony jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), ale tylko w dwóch sytuacjach. Po pierwsze – na pismach upoważniających do odbioru przesyłek i sum pieniężnych oraz odbioru dokumentów z urzędów i instytucji.
Po drugie – na oświadczeniach stwierdzających stan rodzinny i majątkowy składającego oświadczenie. W miejscowościach pozbawionych notariusza wójt (burmistrz, prezydent miasta) upoważniony jest również do poświadczania pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu w celu otrzymania emerytury, renty lub innych świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
Poświadczeń dokonuje się zgodnie z przepisami ustawy o notariacie. Zatem każde poświadczenie powinno zawierać datę i oznaczenie miejsca jego sporządzenia. Na żądanie zainteresowanego można w nim także umieścić godzinę dokonania czynności, a także podpis i pieczęć wójta.
Przed przystąpieniem do sporządzenia poświadczenia wójt zobowiązany jest sprawdzić tożsamość osób biorących w niej udział na podstawie prawem określonych dokumentów (dowód tożsamości, paszport). Pamiętać również należy, że poświadczane na dokumentach podpisy powinny być złożone w obecności wójta. Jeżeli podpis został złożony wcześniej, to osoba, która dokument podpisała, powinna uznać przed wójtem jego własnoręczność. Okoliczność tę należy zaznaczyć na dokumencie.