Reklama
Rozwiń
Reklama

Nie wszystkie umowy są dozwolone

Ustawodawca przewiduje dwa wyjątki od zakazu nawiązywania przez radnych cywilnoprawnych stosunków majątkowych z województwem. Pierwszy to korzystanie z powszechnie dostępnych usług. Drugi dotyczy m.in. najmu nieruchomości

Publikacja: 30.09.2009 06:30

Red

Przepisy antykorupcyjne zawarte w ustrojowych ustawach samorządu terytorialnego nie w każdym przypadku odpowiadają standardom prawidłowej legislacji, a ich redakcja nasuwa niekiedy znaczne wątpliwości interpretacyjne. Przykładem może tu być wyrażony w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=93A46883C9D114000578324C84506120?id=163432]ustawie o samorządzie województwa[/link] zakaz nawiązywania przez radnych sejmików województw stosunków majątkowych z województwem lub samorządowymi jednostkami organizacyjnymi.

[srodtytul]Zakres zakazu [/srodtytul]

Zgodnie z przepisem art. 24 ust. 1 tej ustawy radny województwa (jak należy rozumieć tylko jako osoba fizyczna, a już nie np. kiedy działa jako przedstawiciel osoby prawnej) nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z województwem lub samorządowymi jednostkami organizacyjnymi (bez znaczenia pozostaje tu fakt, czy dana samorządowa jednostka organizacyjna ma osobowość prawną) z wyjątkiem stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych oraz stosunku najmu pomieszczeń do własnych celów mieszkaniowych lub własnej działalności gospodarczej oraz dzierżawy, a także innych prawnych form korzystania z nieruchomości, jeżeli najem, dzierżawa lub użytkowanie są oparte na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych. Na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa radny nie może brać udziału w głosowaniu w sprawach, o których mowa w ust. 1, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego.

[srodtytul]Kiedy można [/srodtytul]

Ustawodawca przewiduje dwa rodzaje wyjątków od ogólnego zakazu nawiązywania przez radnych województwa cywilnoprawnych stosunków majątkowych z województwem lub z wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi.

Reklama
Reklama

Pierwszy uczyniono dla stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych. W literaturze przedmiotu wskazuje się, że może tu chodzić np. o korzystanie z usług transportowych świadczonych przez jednostki wojewódzkie.

Drugi wyjątek dotyczy zawarcia przez radnego województwa umowy najmu, dzierżawy, a także innych prawnych form korzystania z nieruchomości (np. użytkowanie) – o ile oparte są one na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych.

[srodtytul]Powszechnie dostępne usługi[/srodtytul]

W przypadku rozstrzygania w danym konkretnym stanie faktycznym, czy doszło do naruszenia przez radnego województwa ustawowego zakazu wchodzenia w cywilnoprawne stosunki majątkowe z województwem, może się pojawić problem wykładni pojęcia korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych, które w ustawie nie zostało zdefiniowane.

Zauważyć należy, iż na gruncie języka polskiego przez usługę rozumie się działalność gospodarczą służącą do zaspokajania potrzeb ludzi, a powszechność oraz warunki ogólne oznaczają brak ograniczeń w korzystaniu z usług oraz dotyczące ogółu podmiotów prawa warunki ich świadczenia.

Nie jest jednak jednoznaczne, czy korzystanie z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych odnosić może się tylko do usług świadczonych przez województwo i jego jednostki organizacyjne na rzecz radnego, jak w podanym wyżej przykładzie usług transportowych świadczonych przez jednostki województwa, czy także do powszechnie dostępnych usług świadczonych przez radnego prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą, z których jako podmioty stosunków cywilnoprawnych skorzystać mogą województwo i jego jednostki organizacyjne.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Obowiązuje tylko członków sejmiku[/srodtytul]

Kolejna wątpliwość wiąże się z tym, czy zakaz nawiązywania stosunków majątkowych dotyczy tylko radnego. Nie jest to bez praktycznego znaczenia, zwłaszcza z punktu widzenia obowiązku pracowników samorządowych przestrzegania przepisów prawa i ich ewentualnej odpowiedzialności za naruszenie tychże przepisów. Nie jest pewne, czy tylko radny zobowiązany jest przestrzegać zakazu wyrażonego w przepisie art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, czy dotyczy to także osób działających w imieniu drugiej strony danego stosunku prawnego, a więc przedstawicieli województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

Wątpliwości budzi także fakt, iż zakaz wchodzenia przez radnych województwa w majątkowe stosunki cywilnoprawne

z województwem oraz jego jednostkami organizacyjnymi nie ma odpowiednika w przepisach ustawy o samorządzie gminnym, ani ustawy o samorządzie powiatowym. Nie wiadomo zupełnie, jakie ma być uzasadnienie zróżnicowania sytuacji prawnej radnych trzech szczebli samorządu terytorialnego.

[srodtytul]Brak sankcji[/srodtytul]

Co więcej, na gruncie ustawy o samorządzie województwa co prawda zakazane jest zawieranie umów z województwem i jego jednostkami organizacyjnymi poza tymi wynikającymi z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych, ale naruszenie tego zakazu nie jest sankcjonowane.

Reklama
Reklama

Nie stanowi ono podstawy do wygaszenia mandatu radnego województwa, w odróżnieniu od sankcjonowanego w ten sposób np. naruszenia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia województwa, w którym radny uzyskał mandat, a także zarządzania taką działalnością lub bycia przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności (por. art. 27b ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa). [i]Autor jest aplikantem adwokackim[/i]

Przepisy antykorupcyjne zawarte w ustrojowych ustawach samorządu terytorialnego nie w każdym przypadku odpowiadają standardom prawidłowej legislacji, a ich redakcja nasuwa niekiedy znaczne wątpliwości interpretacyjne. Przykładem może tu być wyrażony w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=93A46883C9D114000578324C84506120?id=163432]ustawie o samorządzie województwa[/link] zakaz nawiązywania przez radnych sejmików województw stosunków majątkowych z województwem lub samorządowymi jednostkami organizacyjnymi.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama