Przepisy antykorupcyjne zawarte w ustrojowych ustawach samorządu terytorialnego nie w każdym przypadku odpowiadają standardom prawidłowej legislacji, a ich redakcja nasuwa niekiedy znaczne wątpliwości interpretacyjne. Przykładem może tu być wyrażony w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=93A46883C9D114000578324C84506120?id=163432]ustawie o samorządzie województwa[/link] zakaz nawiązywania przez radnych sejmików województw stosunków majątkowych z województwem lub samorządowymi jednostkami organizacyjnymi.
[srodtytul]Zakres zakazu [/srodtytul]
Zgodnie z przepisem art. 24 ust. 1 tej ustawy radny województwa (jak należy rozumieć tylko jako osoba fizyczna, a już nie np. kiedy działa jako przedstawiciel osoby prawnej) nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z województwem lub samorządowymi jednostkami organizacyjnymi (bez znaczenia pozostaje tu fakt, czy dana samorządowa jednostka organizacyjna ma osobowość prawną) z wyjątkiem stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych oraz stosunku najmu pomieszczeń do własnych celów mieszkaniowych lub własnej działalności gospodarczej oraz dzierżawy, a także innych prawnych form korzystania z nieruchomości, jeżeli najem, dzierżawa lub użytkowanie są oparte na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych. Na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa radny nie może brać udziału w głosowaniu w sprawach, o których mowa w ust. 1, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego.
[srodtytul]Kiedy można [/srodtytul]
Ustawodawca przewiduje dwa rodzaje wyjątków od ogólnego zakazu nawiązywania przez radnych województwa cywilnoprawnych stosunków majątkowych z województwem lub z wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi.