Wójt nie udostępni życiorysu kandydata

List motywacyjny i CV są dokumentami prywatnymi. Mimo że część zawartych w nich danych może stanowić informację publiczną, to nie oznacza, że można domagać się udostępnienia ich oryginałów czy kopii dokumentów

Publikacja: 08.10.2009 07:27

Wójt nie udostępni życiorysu kandydata

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Zasady przeprowadzania naboru na wolne stanowiska urzędnicze w administracji samorządowej określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7B0CC9039A5EC7FA9CB7184E3D1FBEC1?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]. Przepisy te określają m.in. treść ogłoszenia o konkursie, zasady sporządzania protokołu z naboru czy treść ogłoszenia o jego wyniku. Ponadto przepisy te określają, jakie informacje o kandydatach stanowią informację publiczną, jakie należy zamieścić w protokole, a w konsekwencji – jakie dane o tych osobach podlegają upublicznieniu, czy to na stronach biuletynu informacji publicznej jednostki czy też na wniosek.

[srodtytul]Związek ze stanowiskiem[/srodtytul]

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 4 omawianej ustawy informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem określonym w ogłoszeniu o naborze. Powstaje zatem pytanie, jakie informacje o kandydatach zawarte w przekazanych wójtowi aplikacjach można udostępnić osobie zainteresowanej otrzymaniem informacji na ten temat. Z rozstrzygnięciem podobnego problemu zetknął się Naczelny Sąd Administracyjny [b](wyrok z 19 sierpnia 2009 r., sygn. akt I OSK 683/09)[/b].

Do wójta gminy, w której odbywał się konkurs na stanowisko sekretarza, wpłynęło podanie zawierające wniosek o udostępnienie informacji publicznej w następującym zakresie: CV, list motywacyjny oraz kserokopia dokumentów potwierdzających wykształcenie, staż pracy i kwalifikacje zawodowe kandydatów. Wójt udostępnienia informacji w tej formie odmówił, uzasadniając swoją decyzję tym, że żądane dokumenty zawierają dane osobowe osób niepełniących funkcji publicznych, a w konsekwencji nie stanowią one informacji publicznej. Sprawa następnie trafiła do sądu administracyjnego, który decyzję wójta podtrzymał, opierając się jednak na nieco innych argumentach.

[srodtytul]Ważna treść ogłoszenia[/srodtytul]

Zdaniem sądu zakres informacji podlegającej upublicznieniu, a więc również takiej, o której udostępnienie można wnioskować, określa przede wszystkim art. 13 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. [b]Zgodnie z jego treścią informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, są jawne, ale tylko w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem określonym w ogłoszeniu o naborze[/b]. Przepis ten przesądza więc, że informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, są informacją publiczną, ale tylko w zakresie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie. Wszelkie pozostałe dane nie będą informacją publiczną w rozumieniu ustawy z 6 września 2001 r.

[ramka][b]Przykład[/b]

Jeżeli w ogłoszeniu wskazano na wymagania niezbędne do aplikowania na określone stanowisko: obywatelstwo polskie, niekaralność za przestępstwa popełnione umyślnie, wykształcenie wyższe, pięcioletni staż pracy, a także wymagania pożądane: wykształcenie wyższe administracyjne, doświadczenia zawodowe na stanowiskach urzędniczych w jednostkach samorządu terytorialnego, doświadczenia zawodowe w zakresie kierowania zespołem i koordynacji działań, to udostępnienia takich i tylko takich informacji o kandydatach można żądać. Pozostałe zawarte np. w CV: wiek, zainteresowania, stan cywilny – udostępnieniu nie podlegają.[/ramka]

Sąd zwrócił uwagę również na fakt, że prawo dostępu do informacji publicznej nie obejmuje prawa domagania się doręczenia samego dokumentu, w którym informacja taka może być zawarta. Ponadto stwierdził, że w sprawie niniejszym dokumentami są m.in. CV i listy motywacyjne kandydatów, czyli ich prywatne dokumenty, które nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=398A36A81B586FEDCD2D7E9D8AB34914?id=162786]ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.)[/link].

[srodtytul]Dokumenty prywatne[/srodtytul]

Z powyższego wynika, że osoba zainteresowana uzyskaniem informacji o kandydatach do pracy w samorządzie może ją uzyskać, ale pod pewnymi warunkami. Po pierwsze nie można żądać wszelkich informacji, jedynie tych, które wynikają z ogłoszenia o wolnym stanowisku urzędniczym, czyli tak jak stanowi art. 13 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Po drugie można żądać tylko udostępnienia informacji przetworzonej, a nie np. w formie kopii dokumentów złożonych przez kandydata. Są to bowiem dokumenty prywatne, które nie stanowią informacji publicznej. Ten ostatni pogląd potwierdzają liczne wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego, z których wynika, [b]że nie wszystkie dokumenty znajdujące się w aktach sprawy administracyjnej stanowią informację publiczną. Taki charakter mają jedynie dokumenty urzędowe, ale prywatne już nie[/b] [b](por. wyrok: z 30 października 2002 r., sygn. akt II SA 2036/02, z 11 maja 2006 r., sygn. akt OSK 812/05)[/b].

Na zakończenie należy wspomnieć o dwóch kolejnych przepisach określających, jakie informacje o kandydatach stanowią informację publiczną. Po pierwsze zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy w protokole z przeprowadzonego naboru ujawnia się imiona i nazwiska oraz miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów. Natomiast jak wynika z treści art. 15 niezwłocznie po przeprowadzeniu naboru należy upowszechnić informację o jego wyniku m.in. przez jej publikację w biuletynie informacji publicznej. Na-leży w nim zamieścić imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania. Miejscem tym – w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego – jest miejscowość, a nie konkretny adres.

[ramka][b]Uwaga[/b]

Wójt, rozpatrując wniosek o udostępnienie informacji publicznej, jest związany jego treścią. Jeżeli żądanie dotyczy wydania kopii określonych dokumentów, a nie udostępnienia zawartych w nich informacji, to może być to podstawą odmowy udostępnienia informacji publicznej.[/ramka]

Zasady przeprowadzania naboru na wolne stanowiska urzędnicze w administracji samorządowej określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7B0CC9039A5EC7FA9CB7184E3D1FBEC1?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]. Przepisy te określają m.in. treść ogłoszenia o konkursie, zasady sporządzania protokołu z naboru czy treść ogłoszenia o jego wyniku. Ponadto przepisy te określają, jakie informacje o kandydatach stanowią informację publiczną, jakie należy zamieścić w protokole, a w konsekwencji – jakie dane o tych osobach podlegają upublicznieniu, czy to na stronach biuletynu informacji publicznej jednostki czy też na wniosek.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów