Trudno jest ustalić wspólne dla wszystkich zasady rozliczeń

Podmioty korzystające z unijnych dotacji powinny płacić indywidualnie swoje zobowiązania podatkowe. Zasada ta dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego

Publikacja: 27.04.2010 04:00

Trudno jest ustalić wspólne dla wszystkich zasady rozliczeń

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Czy jednostki samorządu terytorialnego korzystają z instytucji wyłączenia z VAT na podstawie przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o podatku od towarów i usług[/link], czy też są objęte jedynie zwolnieniem z tego podatku wskazanym w przepisach rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o VAT?

Z takim pytaniem do ministra finansów wystąpił poseł Henryk Milcarz. W interpelacji nr 11272 pytał również resort o to, jakie są właściwe formy przekazania między partnerami mienia powstałego w wyniku realizacji porozumienia, które nie będą stanowiły podstawy do nabycia prawa odliczenia VAT zarówno po stronie lidera przyjmującego status beneficjenta środków unijnych, jak i po stronie pozostałych partnerów?

[srodtytul]Czynności zwolnione[/srodtytul]

Odpowiedzi w imieniu ministra finansów udzielił w piśmie z 24 września 20009 r. podsekretarz stanu Maciej Grabowski. Podkreślił, że zgodnie z art. 15 ust. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU nr 54, poz. 535, ze zm.)[/link] [b]nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych przez odrębne przepisy prawa, dla realizacji których zostały one powołane[/b], z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto § 13 pkt 11 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=291166]rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (DzU nr 212, poz. 1336)[/link] zwolnił od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych przez odrębne przepisy, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), które to jednostki nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

[srodtytul]Indywidualne interpretacje[/srodtytul]

Zastosowanie w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług wyłączenia spod przepisów tej ustawy organów władzy oraz urzędów je obsługujących oraz zwolnienia w przypadku jednostek samorządu terytorialnego nie ma żadnego znaczenia dla opisanego w interpelacji problemu. Skutki dla podatnika są co do zasady te same.

Zasady działania porozumień (partnerstw), o których mowa w interpelacji, nie są w polskich przepisach odrębnie uregulowane. Możliwość zawierania umów (porozumień) partnerstwa, których celem jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia, wynika z obowiązującej w prawie cywilnym swobody zawierania umów.

[b]Każdy z uczestników porozumienia (partnerstwa) zachowuje samodzielność. Jeśli powołane umową partnerstwo nie posiada zdolności do czynności prawnych, w obrocie prawnym występują wyłącznie ich członkowie.[/b]

Podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ww. ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu tej ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Tym samym [b]każdy z podmiotów – partnerów powinien się rozliczać indywidualnie ze związanych z danym przedsięwzięciem obowiązków podatkowych, gdyż w przypadku tego rodzaju umów cywilnoprawnych partnerstwo nie może się stać podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy[/b].

Ze względu na powyższe w takich sytuacjach indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego są właściwą formą wykładni prawa, którą można odnieść do konkretnego stanu faktycznego danej sprawy. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż przedmiotem indywidualnych interpretacji prawa podatkowego mogą być jedynie sprawy podatkowe. Interpretacje te nie mogą zawierać norm, które narzucałyby określone formy organizacyjne porozumień (partnerstw).

[srodtytul]W przypadku wątpliwości[/srodtytul]

Formy prawne przekazania mienia wytworzonego w wyniku realizacji objętego konkretnym porozumieniem projektu inwestycyjnego pomiędzy stronami porozumienia powinny wynikać z treści porozumień będących umowami cywilnoprawnymi.

Wobec braku informacji dotyczących konkretnych form prawnych przekazania ww. mienia w zakresie objętym treścią konkretnych porozumień nie ma możliwości odpowiedzi na pytanie, które z tych form nie będą stanowiły podstawy do nabycia prawa odliczenia VAT zarówno po stronie lidera, jak i po stronie pozostałych partnerów porozumienia.

Zasady rozliczenia podatku naliczonego wynikają z ogólnych zasad funkcjonowania systemu podatku od wartości dodanej, który pozwala na obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Powyższe oznacza, że [b]podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia, jak również prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług lub niepodlegającymi temu podatkowi.[/b]

W przypadku wątpliwości co do sposobu opodatkowania przekazania mienia podatnicy mogą się zwrócić o wydanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego określonych w art. 14b [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?n=1&id=176376&wid=328885]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60, ze zm.)[/link]. Interpretacje te są wydawane jednak na podstawie przedstawionego przez zainteresowanego konkretnego stanu faktycznego w sprawie.

[i][b](na podstawie odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 11272)[/b][/i]

[ramka][b]Jak posługiwać się numerem NIP[/b]

Zgodnie z art. 15 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o podatku od towarów i usług[/link] podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, bez względu na rezultat takiej działalności.

Nadmienić również należy, że posiadanie numeru NIP przez urzędy gmin może się wiązać również z faktem bycia płatnikiem przez te urzędy. Istotną kwestią jest właściwe posługiwanie się otrzymanym przez organ bądź urząd numerem NIP. [/ramka]

Czy jednostki samorządu terytorialnego korzystają z instytucji wyłączenia z VAT na podstawie przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o podatku od towarów i usług[/link], czy też są objęte jedynie zwolnieniem z tego podatku wskazanym w przepisach rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o VAT?

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr