[b]Tak.[/b] Przekazywanie gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu zwolnień udzielanych podmiotom zatrudniającym niepełnosprawnych następuje na podstawie wniosków składanych do prezesa PFRON.
Wnioski te składa się do 31 lipca – prognoza kwoty utraconych dochodów, oraz do 25 marca – faktyczne skutki zwolnień, czyli faktyczna wysokość utraconych z tego tytułu dochodów. Złożenie wniosku w terminie powoduje, że rekompensata zostaje przekazana we wnioskowanej kwocie.
Ponadto, w terminie 14 dni od wyjścia na jaw okoliczności uzasadniających złożenie korekty wniosku. W zależności od treści korekty kwota rekompensaty może zostać zwiększona lub zmniejszona.
Jednocześnie przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasady obliczania i tryb przekazywania gminom dotacji celowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowią, że złożenie korekty po terminie skutkuje tym, że wyższa dotacja nie zostanie gminie przez PFRON przyznana. Tak wynika z § 5 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=170714]rozporządzenia[/link].
Przepis ten został jednak uznany – [b]wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 31 maja 2010 r.[/b] – za niezgodny z art. 47 ust. 67 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11FAAD048482E12EEF440F9C2C235957?id=257066]ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu niepełnosprawnych[/link], a także z art. 92 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=19737DF7B6CC9934557255965F64C277?id=77990]konstytucji[/link], a tym samym stracił moc obowiązującą. Oznacza to, że przekroczenie terminu nie może pozbawiać gminy prawa do wyższej rekompensaty [b](U 4/09)[/b].