Można żądać unieważnienia uchwały

Uprawnienie to przysługuje nie tylko organom nadzoru (wojewodzie czy regionalnej izbie obrachunkowej). Z takim roszczeniem do sądu może się zwrócić także mieszkaniec, którego prawa akt ten narusza

Publikacja: 11.06.2010 05:20

Można żądać unieważnienia uchwały

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Każdy, kogo interes prawny lub uprawnienie zostało naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.

Taką treść ma art. 101 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6390F066396F1B6C2FAF0CBC749621BF?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej – usg)[/link]. Przewidziana w nim możliwość wniesienia skargi powszechnej na działania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) albo rady jest jednym z elementów kontroli nad działalnością gminy.

[srodtytul]Legitymacja skargowa[/srodtytul]

Przepisem, który wskazuje, kto jest właściwy do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, jest generalnie art. 50 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6C1A0A690D30289F466BBC9985EF56C6?id=166935]ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[/link].

Zgodnie z jego treścią uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, a także prokurator, rzecznik praw obywatelskich oraz organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym. Paragraf 2 omawianego artykułu stanowi natomiast, że uprawnionym do wniesienia skargi jest również inny podmiot, któremu ustawy przyznają takie prawo.

Takim przepisem szczególnym jest właśnie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z jego treścią legitymacja skargowa – w sytuacji określonej w tym przepisie – przysługuje każdej osobie, której interes prawny lub uprawnienie zostało naruszone uchwałą lub zarządzeniem organów gminy.

Ustawodawca odwołał się w tym przepisie do pojęć „interes prawny” oraz „uprawnienie”. Jak je należy rozumieć? W nauce prawa pojęcie „[b]uprawnienie” rozumie się jako przyznanie danej osobie przez normę prawną wyboru określonego zachowania się bez nakładania na nią obowiązku. Uprawnienie zatem to tyle co przyznana prawem możność działania.[/b]

„Interes prawny” natomiast to tyle co uprawnienie do bycia stroną w procedurze sądowej lub administracyjnej według przepisów prawa materialnego. Osoba, której przysługuje interes prawny, ma prawo oczekiwać od organu administracji lub od sądu wydania decyzji w swojej sprawie. Skutkiem posiadania interesu prawnego jest prawo do merytorycznego rozpatrzenia sprawy przez organ władzy, które nie obejmuje jednak prawa do otrzymania decyzji o określonej treści.

Naruszenie interesu prawnego, o którym mowa w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, nie polega na hipotetycznym założeniu, że uchwała organu gminy może naruszyć prawo lub uprawnienie, ale wykazanie konkretnego naruszenia tego prawa lub uprawnienia, które zaistniało na skutek podjęcia uchwały [b](wyrok NSA z 29 października 2008 r., I OSK 875/08)[/b].

[srodtytul]Akty podlegające zaskarżeniu[/srodtytul]

Co do zasady skarga, o której mowa w art. 101, może dotyczyć jedynie uchwał i zarządzeń rady gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta), które zostały podjęte w sprawie z zakresu administracji publicznej. Sprawą z zakresu administracji publicznej jest akt skierowany do mieszkańców gminy, zawierający przepisy powszechnie obowiązujące, w tym określające zasady i ogólne czynności z zakresu zarządu gminnym mieniem.

Będą to przede wszystkim uchwały i zarządzenia będące aktami prawa miejscowego (np. przepisy porządkowe), ale nie tylko. Zaskarżeniu na podstawie art. 101 usg podlegają bowiem również uchwały i zarządzenia wydawane w sprawach organizacji i ustroju gminy (statut, regulamin organizacyjny) czy uchwały stanowiące akty planowania o charakterze generalnym i konkretnym (budżet).

[b]Skarga powszechna nie jest natomiast właściwa do skarżenia decyzji wydawanych w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej wydawanych przez organy gmin, ich związków lub samorządowe kolegia odwoławcze[/b]. Jak wynika bowiem z treści art. 102 usg, kontrolę instancyjną w tym zakresie oraz nadzór pozainstancyjny i kontrolę sprawowaną przez sądy określają przepisy odrębne, m.in. kodeksu postępowania administracyjnego.

Potwierdza to[b] wyrok NSA z 26 listopada 1991 r.,[/b] w którym sąd stwierdził, że jeżeli przedmiotem uchwały organu gminy jest władcze i jednostronne rozstrzygnięcie o prawach lub obowiązkach indywidualnych jednostki, uchwała ta jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Wyłącza to możliwość zaskarżenia jej do Naczelnego Sądu Administracyjnego na podstawie art. 101 ust. 1 usg (SA/Wr 1010/91).

[srodtytul]Najpierw wezwanie[/srodtytul]

Zanim podmiot, którego interes prawny lub uprawnienie zostało przez uchwałę (zarządzenie) organów gminy naruszone, wniesie skargę powszechną do sądu administracyjnego, powinien spełnić jeden warunek: wezwać radę (wójta) do usunięcia naruszenia.

Dopiero po bezskutecznym wezwaniu można skorzystać z przyznanego art. 101 usg uprawnienia. W jakim terminie można zatem wystąpić z taką skargą? Odpowiedzi na to pytanie udziela art. 53 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2002 r. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Zgodnie z jego treścią skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Skargę powszechną można wnieść zarówno w imieniu własnym, jak również w imieniu grupy mieszkańców, którzy wyrażą pisemną zgodę.[/ramka]

Każdy, kogo interes prawny lub uprawnienie zostało naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.

Taką treść ma art. 101 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6390F066396F1B6C2FAF0CBC749621BF?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej – usg)[/link]. Przewidziana w nim możliwość wniesienia skargi powszechnej na działania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) albo rady jest jednym z elementów kontroli nad działalnością gminy.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów