Każdy, kogo interes prawny lub uprawnienie zostało naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
Taką treść ma art. 101 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6390F066396F1B6C2FAF0CBC749621BF?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej – usg)[/link]. Przewidziana w nim możliwość wniesienia skargi powszechnej na działania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) albo rady jest jednym z elementów kontroli nad działalnością gminy.
[srodtytul]Legitymacja skargowa[/srodtytul]
Przepisem, który wskazuje, kto jest właściwy do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, jest generalnie art. 50 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6C1A0A690D30289F466BBC9985EF56C6?id=166935]ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[/link].
Zgodnie z jego treścią uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, a także prokurator, rzecznik praw obywatelskich oraz organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym. Paragraf 2 omawianego artykułu stanowi natomiast, że uprawnionym do wniesienia skargi jest również inny podmiot, któremu ustawy przyznają takie prawo.