Stanowisko takie zaprezentowała łódzka regionalna izba obrachunkowa w wydanym 11 grudnia 2002 r. rozstrzygnięciu nadzorczym, którym uchyliła zarządzenie prezydenta miasta S. w sprawie zmian w gminnym budżecie.
Władze gminy w tej uchwale dokonały przesunięcia środków z działu 750 – Administracja publiczna w zakresie zadań własnych w rozdz. 75023 – Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu) o kwotę 14 300 zł i jednocześnie o tę samą kwotę zwiększyły wydatki w rozdz. 75053 – Wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz referenda gminne, powiatowe i wojewódzkie.
Operacja ta oznaczała, że gmina – ze środków własnych – przeznaczyła na wydatki związane z wyborami kwotę 14 300 zł. Pieniądze te pochodziły ze środków własnych tej jednostki. Regionalna izba obrachunkowa stwierdziła, że takie działanie jest niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=54B8CC5D5FDB63488E0C2BE5970317C7?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym[/link] ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów, a gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania tych zadań.
Przepis art. 80 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=00EFB4294BF663519FBD3B85B99161D0?id=170645]ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw[/link] mówi, że [b]wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów są pokrywane z budżetu państwa[/b]. Z art. 81 ust. 1 pkt 2 tej ustawy wynika, że budżet państwa pokrywa wydatki związane z zadaniami wyborczymi zleconymi jednostkom samorządu terytorialnego.