Województwo pomorskie to jeden z regionów, które najlepiej radzą sobie z wydawaniem pieniędzy unijnych z programów regionalnych. Na Pomorzu zawarto 1053 umowy o dofinansowanie o łącznej wartości 4,8 mld zł, z czego 2,6 mld zł stanowią środki z UE. To aż 75 proc. z wkładu unijnego i najlepszy wynik w skali kraju. Do 20 września zarząd województwa wybrał do dofinansowania 1304 projekty o wartości 6,6 mld zł, z czego 3,5 mld zł pokryje Unia. Kolejne umowy są więc tylko kwestią czasu.
Równie dobrze region radzi sobie z wydatkami. Dotychczas wypłacono beneficjentom 956 mln zł ze środków UE, co stanowi ok. 27 proc. unijnego dofinansowania na lata 2007 – 2013. To także jeden z najlepszych wyników zapewniający dodatkowe pieniądze z Krajowej Rezerwy Wykonania. Zarząd województwa nie podjął jeszcze decyzji, jakie typy projektów zostaną wsparte z dodatkowej puli, ale ma się m.in. kierować rekomendacjami resortu rozwoju, które wskazują jako priorytetowe odnawialne źródła energii, sieć szerokopasmową, badania i rozwój oraz wsparcie małych i średnich firm. Zarząd zamierza też wesprzeć projekty z list rezerwowych.
[srodtytul]Transport priorytetem[/srodtytul]
Priorytetowy dla województwa jest rozwój jego infrastruktury transportowej poprawiający dostępność regionu. Dlatego samorząd województwa jako beneficjent realizuje pięć projektów drogowych, które łączą autostradę A1 z resztą regionu, w tym cztery węzły dojazdowe do trasy nazywanej Amber One. Te inwestycje to droga nr 226 – dojazd do węzła Rusocin, droga nr 231 – dojazd do węzła Kopytkowo, droga nr 224 – dojazd do węzła Stanisławie i drogi 222 i 229 – dojazd do węzła Pelplin.
Istotne z punktu widzenia mapy transportowej regionu są też dwa korytarze kolejowe: linia kolejowa Reda – Hel oraz linia Kościerzyna – Gdynia. Z podpisanych umów najwięcej pieniędzy trafiło właśnie na transport – aż 670 mln zł (26 proc. środków).