Jak uporządkować transport publiczny

Nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym ma uporządkować jego funkcjonowanie i organizację

Publikacja: 14.12.2010 04:00

Jak uporządkować transport publiczny

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Autorzy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1D17387B3FA8B8239D2C06D08C687A7C?id=167203]ustawy[/link] uchwalonej niedawno przez Sejm obiecują, że uporządkuje ona panujący na polskich drogach i torach chaos komunikacyjny. Pozwoli bowiem zorganizować transport pasażerski w system, który pasażerom ułatwi i przyśpieszy podróżowanie, a przewoźnikom da jasne i uczciwe reguły wykonywania działalności i konkurowania.

[srodtytul]Rynek regulowany[/srodtytul]

Ustawa dzieli publiczny transport zbiorowy na przewozy użyteczności publicznej (określa się tak przewozy nastawione na zaspokajanie komunikacyjnych potrzeb ludności) oraz komercyjne. W pierwszej sferze obowiązywać mają zasady ograniczonej konkurencji (w przepisach unijnych zwanej regulowaną), w drugiej wolna gra rynkowa. Sposobem regulowania konkurencji ma być instytucja pochodząca z unijnych przepisów transportowych – tzw. prawo wyłączne, czyli możliwość zablokowania przez organizatora transportu przewoźnikom komercyjnym dostępu do określonych tras komunikacyjnych.

Narzędziem regulacji mają być też umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Dwiema stronami takiej umowy będą: organizator publicznego transportu oraz operator transportu zbiorowego. Pod pierwszym z tych ustawowych pojęć kryją się samorządy, na które nakłada się obowiązek zapewnienia funkcjonowania komunikacji na ich obszarze, pod drugim natomiast – samorządowe jednostki organizacyjne (zakłady budżetowe) oraz komercyjne przedsiębiorstwa zajmujące się przewozem osób.

[b] Przewozy o charakterze użyteczności publicznej będą finansowane z opłat pobieranych przez operatora lub organizatora, ale ustawa umożliwi także dotowanie nierentownych linii z pieniędzy publicznych [/b](budżetów samorządów) – w formie przekazywanych operatorowi rekompensat z tytułu ulg komunikacyjnych albo poniesionych kosztów usług. Rekompensata ma uwzględniać rozsądny zysk przewoźnika.

Organizatorami będą konkretnie organy jednostek samorządu terytorialnego: wójt, burmistrz, prezydent miasta – w gminie, starosta – w powiecie i marszałek w województwie. Ich zadaniem będzie planowanie rozwoju transportu, organizowanie sieci komunikacyjnej i zarządzanie nią.

[srodtytul]Plany i umowy[/srodtytul]

Instrumentem programowania będą plany zrównoważonego transportu publicznego (plany transportowe) przygotowywane w celu racjonalnej organizacji przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Obowiązkowo opracowywać je będą gminy liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców, powiaty, w których mieszka co najmniej 80 tys. osób, oraz województwa. Plan transportowy uchwalony przez radę stanie się aktem prawa miejscowego. Na etapie projektowania plany gminne będą synchronizowane z powiatowymi, a te z wojewódzkimi.

Plan określi m.in.: sieć komunikacyjną, na której planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej; linie komunikacyjne, na których planowane jest przyznanie przewoźnikowi prawa wyłącznego oraz uzasadnienie celowości jego przyznania; ocenę i prognozy potrzeb przewozowych; przewidywane ich finansowanie; preferencje dotyczące wyboru rodzajów środków transportu; zasady organizacji rynku przewozów.

Organizator będzie wybierał operatora komunikacyjnego na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych lub o koncesjach na usługi (forma koncesji jest przewidziana dla komunikacji miejskiej).

Od tych rygorów wolne będą umowy, których średnia roczna wartość będzie opiewać na mniej niż 1 mln euro albo mniej niż 300 tys. km przejazdów rocznie, a także umowy dotyczące kolei – takie można będzie zawrzeć bezpośrednio. Umowa może być na linię albo na sieć komunikacyjną.

[srodtytul]Przewóz komercyjny[/srodtytul]

Przewóz osób, który nie ma charakteru użyteczności publicznej, przedsiębiorcy będą mogli świadczyć po zgłoszeniu takiego zamiaru do organizatora i wydaniu przezeń potwierdzenia tego zgłoszenia w formie decyzji administracyjnej. W zgłoszeniu trzeba będzie podać linię komunikacyjną, proponowany rozkład jazdy. Organizator odmówi jego przyjęcia, gdy na konkretnej linii przewoźnik operator ma już przyznane prawo wyłączne. Będzie mógł odmówić, jeśli w planie ta linia przeznaczona jest dla operatora oraz gdy komercyjna działalność konkurenta mogłaby znacząco osłabić rentowność usług operatora.

[ramka]

[b]Franciszek Zych - ekspert Związku Miast Polskich ds. Transportu Publicznego[/b]

Ten akt prawny był od wielu lat oczekiwany przez środowiska samorządowe. Ustawa stwarza warunki do zrównoważonego rozwoju transportu publicznego. Słusznie można w niej upatrywać szansy na ograniczenie zatłoczenia dróg samochodami, dokuczliwego zwłaszcza w miastach. Ludzie przesiądą się z aut do publicznych środków transportu, gdy będą mieli zagwarantowaną odpowiednią jakość podróżowania nimi.

Ustawa to spory krok w tym właśnie kierunku.

Przede wszystkim istotne jest wprowadzenie obowiązków samorządów – organizatorów rynku usług – w dziedzinie zarządzania transportem zbiorowym. Bardzo ważny jest też obowiązek sporządzania planów transportowych. Umożliwi to zbadanie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców oraz odpowiedź na pytanie, jak je zaspokajać, poprawiając przy okazji poziom usług.[/ramka]

Autorzy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1D17387B3FA8B8239D2C06D08C687A7C?id=167203]ustawy[/link] uchwalonej niedawno przez Sejm obiecują, że uporządkuje ona panujący na polskich drogach i torach chaos komunikacyjny. Pozwoli bowiem zorganizować transport pasażerski w system, który pasażerom ułatwi i przyśpieszy podróżowanie, a przewoźnikom da jasne i uczciwe reguły wykonywania działalności i konkurowania.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów