Zdecydowało się na to 15 samorządów. Wśród nich są Przasnysz, gmina Płaska, Wrocław i województwo kujawsko-pomorskie.
Oznacza to, że te 15 samorządów zdecydowało się na konieczność ponoszenia przez siebie nakładów ze środków publicznych na ciągłe utrzymywanie i modernizację powstałej infrastruktury. Samorząd, który chce być sam operatorem, musi zapewnić odpowiednie kompetencje i zasoby do obsługi sieci (know-how, zasoby ludzkie, finansowe, rzeczowe).
- Tym samorządom, które zastanawiają się nad korzyściami z outsourcingu zarządzania siecią, warto uświadomić rodzaje kosztów ponoszonych w działalności telekomunikacyjnej. To koszty operacyjne związane z materiałami oraz usługami obcymi, a także koszty operacyjne związane z zatrudnieniem – wyjaśnia Wiesław Baług, ekspert Fundacji Wspomagania Wsi.
Koszty są zależne od parametrów usługi dostępu do Internetu (szerokość pasma transmisyjnego dla obu kierunków), poziomu aktywności poszczególnych użytkowników (uwzględniający czas i intensywność korzystania z usługi), overbookingu (nadsubskrypcji), liczby użytkowników sieci, dostępności usługi hurtowej w lokalizacji sieci dostępowej, wreszcie jednostkowej ceny hurtowej za dostęp do sieci.
Koszty operacyjne obejmują nie tylko prowizyjne wynagrodzenia handlowców, ale także wydatki związane z działalnością marketingową powiązaną z usługą - sprzedawanym produktem. Należy także liczyć koszty energii wynikające z zasilania aktywnych elementów sieci takich jak radiowe stacje bazowe, serwery, routery, urządzenia transmisyjne, sprzęt komputerowy, oświetlenie.
Niewątpliwie najwyższą pozycją kosztową są koszty zakupu hurtowego dostępu do krajowej sieci Internet, ale także koszty usług pocztowych, jeśli operator zdecyduje się na dostarczanie faktur co miesiąc za pomocą poczty. Niebagatelne koszty generują również konieczne systematyczne dokształcanie pracowników obsługujących sieć, zwłaszcza informatyków.
Wydatki są finansowane z miesięcznych wpływów z opłat abonamentowych oraz, dodatkowych usług np. wynikających z możliwości transmisyjnych sieci (zdalne zarządzanie systemami pomiarowymi, monitoringu wideo wybranych obiektów itp.).
Dodatkowo można zarobić na odpłatnym udostępnieniu posiadanej infrastruktury pasywnej (rurociągi kablowe, włókna światłowodowe itp.), usłudze kolokacji - udostępnieniu miejsca we własnej serwerowni na instalację urządzeń innego podmiotu wraz z dostarczeniem gwarantowanego zasilania, klimatyzacji i fizyczną ochroną urządzeń, a także mogą się pojawić jednorazowe przychody związane z rozpoczęciem świadczenia usługi - opłaty instalacyjne, aktywacyjne, uruchomieniowe itp.
Sławomir Kosieliński jest prezesem think-tanku „Instytut Mikromakro", popularyzującego m.in. rozwój sieci szerokopasmowych dzięki współpracy z programem e-VITA III Fundacji Wspomagania Wsi i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Zobacz stanowisko prezesa UKE w zakresie świadczenia bezpłatnej lub za cenę niższą niż cena rynkowa usługi dostępu do sieci Internet przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) z 15 lutego 2011 r.
O gminnym Internecie czytaj także w artykułach: