Charakter i zasady pracy w sektorze pomocy społecznej .

Ogólnopolskie badania wykazały, że pracownicy socjalni mają stabilne warunki zatrudnienia, ale nie są zadowoleni z zarobków

Publikacja: 02.05.2011 03:10

Charakter i zasady pracy w sektorze pomocy społecznej .

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Wczoraj w warszawskim Centrum Konferencyjnym Zielna odbyło się seminarium poświęcone pracownikom socjalnym i pracy socjalnej w Polsce. Konferencję zorganizował Instytut Spraw Publicznych. Jego pracownicy zaprezentowali wyniki ogólnopolskich badań tej grupy zawodowej, które instytut przeprowadził w 2010 r. w ramach projektu finansowanego z pieniędzy Unii Europejskiej.

Instytut Spraw Publicznych zapytał o warunki pracy pracowników socjalnych zatrudnionych w całym sektorze pomocy społecznej. Tworzą go gminne ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie oraz inne placówki specjalistyczne z obrzeża publicznego systemu pomocy społecznej.

– Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że mają stabilne warunki pracy. 99,6 proc. badanych jest zatrudnionych na podstawie umów o pracę na pełen etat i na czas nieokreślony. 95 proc. pracowników socjalnych to kobiety – omawiał wyniki badań dr Marek Rymsza z Instytutu Spraw Publicznych. Zaznaczył jednak, że pracownicy socjalni zatrudnieni zgodnie z regulacjami wskazanymi w kodeksie pracy nie są zadowoleni ze swoich zarobków. Według deklaracji ankietowanych ich średnie wynagrodzenie to 1840 zł netto, co nie satysfakcjonuje 55 proc respondentów. Ponadto dodatkowym źródłem stresu dla 70 proc. badanych są nieprzewidywalne zachowania klientów ośrodków pomocy społecznej.

Z zaprezentowanych danych wynika również, że liczba pracowników socjalnych w ostatnich latach się zwiększyła. W 1995 r. było ich ok. 13 tys., a 2010 r. – prawie 18 tys. O ile kilkanaście lat temu pracownicy socjalni wskazywali, że wybrali swoją profesję przypadkowo, o tyle młodzi ludzie idący teraz do zawodu kierują się chęcią pomocy osobom biedniejszym.

W odniesieniu do osób ubogich i wykluczonych społecznie uczestnicy konferencji podkreślali, że w systemie pomocy społecznej trzeba położyć większy nacisk na profilaktykę w pracy z nimi.

– Konieczne są rozwiązania prawne, aby zapobiegać uzależnieniom, a nie leczyć je, kiedy jest za późno. Tej potrzeby nie rozumieją często przedstawiciele organów samorządowych, w których strukturach działają teraz ośrodki pomocy społecznej. Miejscowe władze powinny współdziałać z pracownikami socjalnymi oraz zapobiegać ubóstwu i patologii – mówiła Krystyna Wyrwicka z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Czytaj także w serwisie:

» Samorząd » Radni i pracownicy samorządowi

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów