Rządowy nadzór nad funduszami

Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska wracają pod skrzydła wojewodów

Publikacja: 31.05.2011 04:50

Rządowy nadzór nad funduszami

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Wynika to z kolejnej zmiany prawa ochrony środowiska. Przywraca ona zasadę, że nadzór merytoryczny nad uchwałami wojewódzkich funduszy ochrony środowiska będzie sprawował wojewoda, a nie – jak do wczoraj – marszałek województwa.

Prosamorządowe rozwiązania obowiązywały niespełna półtora roku – od stycznia 2010 r. Fundusze stały się wtedy samorządowymi osobami prawnymi. Ponieważ nie istnieje ustawowa definicja samorządowej osoby prawnej, w codziennej praktyce pojawiły się interpretacje rozszerzające, kwalifikujące wojewódzkie fundusze także jako wojewódzkie jednostki organizacyjne.

– Po zmianie nadal pozostaną samorządowymi osobami prawnymi – wyjaśnia Witold Maziarz, rzecznik prasowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. – Zmiana nadzoru nad funduszami nic nie zmienia w prawach i obowiązkach, należnościach i zobowiązaniach wynikających z umów zawartych przez wojewódzkie fundusze z beneficjentami.

Ponadto przepis przejściowy powinien spowodować płynne przekazanie kompetencji w zakresie nadzoru prawnego nad uchwałami rad nadzorczych funduszy. Uchwały podjęte przez rady przed 31 maja 2011 r. będą oceniane pod kątem zgodności z prawem przez zarządy województw, podejmowane od tego dnia – przez wojewodów.

Zdarza się, że na potrzeby tych samych inwestycji proekologicznych udziela wsparcia nie tylko fundusz wojewódzki, ale także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Tak są wspomagane choćby projekty dotyczące odnawialnych źródeł energii, usuwania azbestu czy gospodarowania odpadami. I w tym wypadku perturbacji dla beneficjentów być nie powinno.

Ustawa wprowadza też inną istotną zmianę. Teraz rady funduszy będą zatwierdzać wnioski zarządów funduszy w sprawach nabywania lub zbywania nieruchomości.

Obowiązkiem tych instytucji będzie też publikowanie rocznych sprawozdań ze swojej działalności w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Ma to służyć realizacji zasady jawności i przejrzystości gospodarowania środkami publicznymi, a także kontroli społeczeństwa nad tymi sprawami.

Największe fundusze mają roczne przychody rzędu 100 mln zł (pochodzące głównie z opłat i kar za korzystanie ze środowiska).

Podstawa prawna:

- nowelizacja prawa ochrony środowiska z 4 marca 2011 r. (DzU nr 99, poz. 569)

Zobacz więcej w serwisie:

»

Finanse

»

Budżet

»

Wynika to z kolejnej zmiany prawa ochrony środowiska. Przywraca ona zasadę, że nadzór merytoryczny nad uchwałami wojewódzkich funduszy ochrony środowiska będzie sprawował wojewoda, a nie – jak do wczoraj – marszałek województwa.

Prosamorządowe rozwiązania obowiązywały niespełna półtora roku – od stycznia 2010 r. Fundusze stały się wtedy samorządowymi osobami prawnymi. Ponieważ nie istnieje ustawowa definicja samorządowej osoby prawnej, w codziennej praktyce pojawiły się interpretacje rozszerzające, kwalifikujące wojewódzkie fundusze także jako wojewódzkie jednostki organizacyjne.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów