Do takich wniosków doszedł organ nadzoru, orzekając w rozstrzygnięciu nadzorczym z 29 kwietnia 2011 r. o uchyleniu uchwały Rady Miejskiej w Bytomiu w sprawie nadania statutu żłobka miejskiego nr 1. Podstawą stwierdzenia nieważności był stwierdzony przez wojewodę fakt, że uchwała ta zawiera w swej treści tylko niektóre elementy wymienione w art. 11 ust. 2 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech. W części nieuregulowanej odsyłała do odrębnych uchwał rady.
Jak wynika z treści przytoczonego przepisu, statut żłobka powinien określać w szczególności: nazwę i miejsce jego prowadzenia, cele i zadania oraz sposób ich realizacji, warunki przyjmowania dzieci, zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w razie nieobecności dziecka w żłobku.
Z treści tego przepisu wynika, że statut żłobka może regulować również inne kwestie w nim niewymienione – wyjaśnia wojewoda. Przesądza o tym użycie w treści przepisu wyrażenia „w szczególności". Jednocześnie wojewoda zauważył, że art. 11 ust. 2 ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech ma charakter normy iuris cogentis, czyli bezwzględnie obowiązującej. To zaś oznacza, że niespełnienie którejkolwiek z przesłanek w niej wyrażonych skutkuje bezwzględną nieważnością aktu.
Taką wadą obciążona była uchwała Rady Miejskiej w Bytomiu, w której radni nie zawarli unormowań określających zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w razie nieobecności dziecka w żłobku. Uchwała w tym zakresie odsyłała do przepisów odrębnych. Takie uregulowanie powoduje, że treść statutu pozbawiono elementu obligatoryjnego, co wpływa na ważność całej uchwały. W konsekwencji wojewoda ją uchylił (Dz.Urz. Woj. Sla. nr 108, poz. 2061).
W innym rozstrzygnięciu, z 31 maja 2011 r., wojewoda śląski stwierdził nieważność części postanowień uchwały Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach w sprawie uchwalenia statutu żłobka publicznego prowadzonego przez gminę. W uchwale tej rada stwierdziła, że traci moc dotychczasowy statut żłobka.