Egzamin gimnazjalny i maturalny do zmiany

W tym roku szkolnym zmienią się zasady zdawania egzaminów gimnazjalnego i maturalnego

Publikacja: 01.09.2011 04:46

Egzamin gimnazjalny i maturalny do zmiany

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Dziś wchodzą w życie trzy nowelizacje rozporządzenia m.in. o klasyfikowaniu uczniów i przeprowadzaniu egzaminów. Jego najnowsza zmiana, z 26 sierpnia 2011 r., nakłada nowy obowiązek na przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zwykle dyrektora gimnazjum. Musi on wskazać okręgowej komisji egzaminacyjnej uczniów, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego ze szkoły podstawowej.

Od 2012 r. bowiem zmienią się zasady zdawania egzaminu gimnazjalnego. Wprowadzają je wchodzące dziś w życie niektóre przepisy rozporządzenia z 20 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie m.in. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Każda z części egzaminu gimnazjalnego będzie podzielona na dwa sprawdziany. Część humanistyczna na egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego, część matematyczno-przyrodnicza na egzamin z biologii, chemii, fizyki i geografii oraz matematyki, a język obcy – na poziom podstawowy i rozszerzony. Do części rozszerzonej przystępują tylko ci, którzy w gimnazjum uczyli się tego samego języka co w szkole podstawowej.

Ponadto zmienią się zasady przeprowadzania obowiązkowego ustnego egzaminu maturalnego z języka obcego. Wszyscy absolwenci będą przystępować do tego samego egzaminu składającego się z rozmowy wstępnej i trzech zadań. Ci, którzy nie zdali egzaminu ustnego z języka obcego w tym lub ubiegłym roku lub będą chcieli poprawić jego wynik, mogą ponownie podejść do niego na starych zasadach do 2014 r.

Z kolei nowelizacja omawianego rozporządzenia z 17 listopada 2010 r. m.in. zobowiązuje nauczycieli do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i  rocznych ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć. Już w przyszłym roku gimnazjaliści objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole, np. ze względu na zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową, będą mogli mieć dostosowane warunki egzaminu do swoich potrzeb.

Podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. DzU nr 83, poz. 562 ze zm.

Czytaj więcej w naszym specjalnym serwisie: Raport szkolny

Czytaj także w serwisach:

Samorząd

»

Zadania

»

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr