Regiony budują drogi za dotacje z UE

Dzię­ki pieniądzom z Bruk­se­li regiony zyskają 858 km no­wych dróg. Powstanie lub będzie przebudowanych także 841 km to­rów. Pla­no­wa­ne in­we­sty­cje to wciąż za mało. Sa­mo­rzą­dy łącznie ma­ją pod opie­ką niemal 364,8 tys. km dróg. Większość z nich wymaga re­mon­tu lub przebudowy

Publikacja: 27.01.2012 11:41

W bu­do­wie jest pra­wie 500 km tras, a po­nad 3,7 tys. km jest grun­tow­nie prze­bu­do­wy­wa­nych.

W bu­do­wie jest pra­wie 500 km tras, a po­nad 3,7 tys. km jest grun­tow­nie prze­bu­do­wy­wa­nych.

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Sa­mo­rzą­dy za­rzą­dza­ją 364,8 tys. dróg gmin­nych, po­wia­to­wych i wo­je­wódz­kich. Naj­wię­cej jest tych pierw­szych – 209,3 tys. km, i za­le­d­wie po­ło­wa ma na­wierzch­nię twar­dą.

Sieć dróg wo­je­wódz­kich to 28,5 tys. km. Więk­szość z tras po­trze­bu­je na­tych­mia­sto­we­go re­mon­tu lub prze­bu­do­wy.

Naj­wię­cej na dro­gi

Wła­dze wo­je­wództw po­dzie­li­ły już nie­mal 80 proc. pie­nię­dzy, któ­re otrzy­ma­ły z Bruk­se­li na re­gio­nal­ne pro­gra­my ope­ra­cyj­ne na la­ta 2007 – 2013. 27,8 proc. pod­pi­sa­nych umów do­ty­czy in­we­sty­cji w trans­port – za­rów­no w dro­gi, ko­lej, lot­ni­ska, jak i trans­port miej­ski.

Zobacz

Bruk­se­la zwró­ci­ła też sa­mo­rzą­dom naj­wię­cej wy­dat­ków po­nie­sio­nych na in­we­sty­cje trans­por­to­we spo­śród wszyst­kich re­ali­zo­wa­nych przez sa­mo­rzą­dy in­we­sty­cji fi­nan­so­wa­nych z pro­gra­mów re­gio­nal­nych. Do koń­ca 2011 r. do mar­szał­ków tra­fi­ło 8,2 mld zł za za­koń­czo­ne in­we­sty­cje trans­por­to­we.

53,8 mld zł czy­li 80 proc. do­stęp­nych w la­tach 2007 – 2013 środ­ków, po­dzie­li­ły do tej po­ry sa­mo­rzą­dy

Pla­nu­jąc wy­dat­ki z pro­gra­mów re­gio­nal­nych, mar­szał­ko­wie prze­zna­cza­li na trans­port ok. 50 – 60 proc. do­stęp­nych środ­ków. Naj­więk­sze na­kła­dy prze­zna­cza­ne by­ły na nie­do­in­we­sto­wa­ne dro­gi sa­mo­rzą­do­we (gmin­ne, po­wia­to­we i wo­je­wódz­kie). Przy wy­bo­rze dróg, na któ­re tra­fia unij­ne wspar­cie, w pierw­szej ko­lej­no­ści bra­ne by­ły pod uwa­gę te, któ­re do­cho­dzą do dróg kra­jo­wych czy pro­wa­dzą do atrak­cji tu­ry­stycz­nych lub ośrod­ków go­spo­dar­czych re­gio­nu.

Do­tąd re­gio­ny zbu­do­wa­ły za­le­d­wie 362 km no­wych dróg i prze­bu­do­wa­ły 3,6 tys. km. W bu­do­wie jest pra­wie 500 km tras, a po­nad 3,7 tys. km jest grun­tow­nie prze­bu­do­wy­wa­nych.

Naj­wię­cej no­wych dróg, zgod­nie z już pod­pi­sa­ny­mi umo­wa­mi, po­wsta­nie na Lu­belsz­czyź­nie – 139 km.

– Konsekwentnie re­ali­zu­je­my stra­te­gię po­pra­wy do­stęp­no­ści ko­mu­ni­ka­cyj­nej re­gio­nu, tak we­wnętrz­nej, jak i ze­wnętrz­nej – mó­wi „Rz" Krzysz­tof Het­man, mar­sza­łek wo­je­wódz­twa lu­bel­skie­go.

Ma­zow­sze pla­nu­je zbu­do­wać 105 km no­wych tras, a Ku­jaw­sko-Po­mor­skie 86 km. Naj­mniej no­wych dróg chcą bu­do­wać: Pod­la­sie (11 km), Opol­skie (17 km), i War­miń­sko-Ma­zur­skie (19 km). Sa­mo­rzą­dy in­we­stu­ją jed­nak głów­nie w prze­bu­do­wy i mo­der­ni­za­cję już ist­nie­ją­cej sie­ci dro­go­wej. Naj­wię­cej dróg chce prze­bu­do­wać Pod­kar­pa­cie, któ­re pod­pi­sa­ło umo­wy o do­fi­nan­so­wa­nie re­mon­tów 957 km dróg. Tam też naj­wię­cej ich zmo­der­ni­zo­wa­no – 780 km. Naj­mniej na Dol­nym Ślą­sku (47 km).

Do koń­ca 2011 r. prze­bu­do­wa­ły łącz­nie 3,61 tys. km dróg, w tym 1,74 tys. km w ubie­głym ro­ku.

In­we­sty­cje w to­ry

Jak po­da­je re­sort roz­wo­ju , zgod­nie z pod­pi­sa­ny­mi umo­wa­mi dzie­więć wo­je­wództw pla­nu­je bu­do­wę lub prze­bu­do­wę 841 km li­nii ko­le­jo­wych. W su­mie na in­we­sty­cje w ko­lej na la­ta 2007 – 2013 mar­szał­ko­wie za­re­zer­wo­wa­li 1,8 mld zł.

Naj­wię­cej no­wych lub zmo­der­ni­zo­wa­nych to­rów – 207 km – ma przy­być na te­re­nie wo­je­wódz­twa za­chod­nio­po­mor­skie­go. – Nasz re­gion jest mniej za­lud­nio­ny, ale jed­nak spo­ry i z du­żą sie­cią ko­le­jo­wą. Za­pew­nie­nie do­stęp­no­ści do wo­je­wódz­twa i je­go sto­li­cy le­żą­cej na obrze­żach wy­mu­sza mo­der­ni­za­cję to­rów – tłu­ma­czy Ol­gierd Ge­ble­wicz, mar­sza­łek za­chod­niopo­mor­ski.

Wska­zu­je że, aby po­pra­wić spój­ność re­gio­nu, mo­der­ni­zo­wa­ne są dwie ważne li­nie. – Pierw­sza z nich to Wałcz ­– Szcze­cin, któ­rą łą­czy sto­li­cę wo­je­wódz­twa z naj­da­lej po­ło­żo­nym po­wia­tem, a dru­ga to li­nia ze Szcze­ci­na (Go­le­nio­wa) do Ko­ło­brze­gu, któ­ra ma też zna­cze­nie tu­ry­stycz­ne – wska­zu­je Ge­ble­wicz.

Naj­mniej no­wych to­rów w re­gio­nach, któ­re in­we­stu­ją w ko­lej, przy­bę­dzie w Ma­ło­pol­sce – 15,6 km.

Roz­bu­do­wa lot­nisk

Re­gio­ny in­we­stu­ją też w por­ty lot­ni­cze. Re­ali­zo­wa­ne są 22 pro­jek­ty po­le­ga­ją­ce na wy­bu­do­wa­niu lub wy­po­sa­że­niu pię­ciu por­tów lot­ni­czych.

To lot­ni­ska w Byd­gosz­czy, Lu­bli­nie, Ło­dzi, Rze­szo­wie i Po­zna­niu. Ma­zow­sze za­war­ło wstęp­ną umo­wę o do­fi­nan­so­wa­nie bu­do­wy lot­ni­ska w Mo­dli­nie.

Z bu­do­wy por­tu po uchy­le­niu de­cy­zji śro­do­wi­sko­wej zre­zy­gno­wa­ło Pod­la­sie. Jak za­uwa­ża Je­rzy Kwie­ciń­ski, eks­pert BCC i by­ły wi­ce­mi­ni­ster roz­wo­ju, to zła wia­do­mość dla re­gio­nu, któ­ry le­ży na obrze­żach Pol­ski i ca­łej Unii.

Do­ta­cje z pro­gra­mów re­gio­nal­nych są też in­we­sto­wa­ne w trans­port miej­ski. Na ta­ki krok zde­cy­do­wa­ło się pięć wo­je­wództw: ku­jaw­sko-po­mor­skie, po­mor­skie, ślą­skie, wiel­ko­pol­skie i za­chod­nio­po­mor­skie.

Pro­jek­ty do­ty­czą mo­der­ni­za­cji bądź roz­bu­do­wy sie­ci trans­por­tu tram­wa­jo­we­go. Tak jest w Byd­gosz­czy, Gru­dzią­dzu, To­ru­niu, Czę­sto­cho­wie, Po­zna­niu i Szcze­ci­nie. W Trój­mie­ście prze­bu­do­wy­wa­na jest też sieć tro­lej­bu­so­wa.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów a.stefanska@rp.pl a.osiecki@rp.pl

Inwestycje rządu na drogach i torach

Ponad 29 mld zł na autostrady

Sieć dróg kra­jo­wych, za któ­re od­po­wia­da rząd, czy­li au­to­strad, tras eks­pre­so­wych i dróg szyb­kie­go ru­chu, wy­no­si oko­ło 18,5 tys. km. W bu­do­wie jest obec­nie 1323 km tras. Tyl­ko w ze­szłym ro­ku za­koń­czy­ła się bu­do­wa na 270 km dróg. Ge­ne­ral­na Dy­rek­cja Dróg Kra­jo­wych i Au­to­strad, któ­ra za­rzą­dza głów­ny­mi dro­ga­mi, wy­da­ła na in­we­sty­cje 26,4 mld zł. W tym ro­ku na ma­pie Pol­ski ma przy­być ko­lej­nych ok. 972 km au­to­strad i tras eks­pre­so­wych. Rząd za­po­wia­da, że prze­zna­czy na to ok. 29,3 mld zł. Sieć li­nii ko­le­jo­wych, któ­ry­mi za­rzą­dza spółka PKP Pol­skie Li­nie Ko­le­jo­we, li­czy ok. 19 tys. km to­rów. Pra­ce trwa­ją na 2,3 tys. km. W ro­ku 2011 re­mon­ty i mo­der­ni­za­cje zo­sta­ły za­koń­czo­ne na od­cin­kach li­czą­cych w su­mie ok. 450 km, co kosz­to­wa­ło ok. 3,4 mld zł. W tym ro­ku, jak za­po­wia­da PKP PLK, ma się za­koń­czyć mo­der­ni­za­cja 413 km to­rów, a fak­tu­ry za­pła­co­ne wy­ko­naw­com in­we­sty­cji ma­ją opie­wać na ok. 6 mld zł. Rząd ma na in­we­sty­cje w sieć trans­por­to­wą, za któ­rą od­po­wia­da (dro­gi, lot­ni­ska, ko­le­je, trans­port mor­ski i miej­ski), do dys­po­zy­cji na la­ta 2007 – 2013 19,4 mld eu­ro. Sa­mo­rzą­dy w tym sa­mym cza­sie na trans­port wy­da­dzą ok. 4,2 mld eu­ro. —ais

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów