Regiony budują drogi za dotacje z UE

Dzię­ki pieniądzom z Bruk­se­li regiony zyskają 858 km no­wych dróg. Powstanie lub będzie przebudowanych także 841 km to­rów. Pla­no­wa­ne in­we­sty­cje to wciąż za mało. Sa­mo­rzą­dy łącznie ma­ją pod opie­ką niemal 364,8 tys. km dróg. Większość z nich wymaga re­mon­tu lub przebudowy

Publikacja: 27.01.2012 11:41

W bu­do­wie jest pra­wie 500 km tras, a po­nad 3,7 tys. km jest grun­tow­nie prze­bu­do­wy­wa­nych.

W bu­do­wie jest pra­wie 500 km tras, a po­nad 3,7 tys. km jest grun­tow­nie prze­bu­do­wy­wa­nych.

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Sa­mo­rzą­dy za­rzą­dza­ją 364,8 tys. dróg gmin­nych, po­wia­to­wych i wo­je­wódz­kich. Naj­wię­cej jest tych pierw­szych – 209,3 tys. km, i za­le­d­wie po­ło­wa ma na­wierzch­nię twar­dą.

Sieć dróg wo­je­wódz­kich to 28,5 tys. km. Więk­szość z tras po­trze­bu­je na­tych­mia­sto­we­go re­mon­tu lub prze­bu­do­wy.

Naj­wię­cej na dro­gi

Wła­dze wo­je­wództw po­dzie­li­ły już nie­mal 80 proc. pie­nię­dzy, któ­re otrzy­ma­ły z Bruk­se­li na re­gio­nal­ne pro­gra­my ope­ra­cyj­ne na la­ta 2007 – 2013. 27,8 proc. pod­pi­sa­nych umów do­ty­czy in­we­sty­cji w trans­port – za­rów­no w dro­gi, ko­lej, lot­ni­ska, jak i trans­port miej­ski.

Zobacz

Bruk­se­la zwró­ci­ła też sa­mo­rzą­dom naj­wię­cej wy­dat­ków po­nie­sio­nych na in­we­sty­cje trans­por­to­we spo­śród wszyst­kich re­ali­zo­wa­nych przez sa­mo­rzą­dy in­we­sty­cji fi­nan­so­wa­nych z pro­gra­mów re­gio­nal­nych. Do koń­ca 2011 r. do mar­szał­ków tra­fi­ło 8,2 mld zł za za­koń­czo­ne in­we­sty­cje trans­por­to­we.

53,8 mld zł czy­li 80 proc. do­stęp­nych w la­tach 2007 – 2013 środ­ków, po­dzie­li­ły do tej po­ry sa­mo­rzą­dy

Pla­nu­jąc wy­dat­ki z pro­gra­mów re­gio­nal­nych, mar­szał­ko­wie prze­zna­cza­li na trans­port ok. 50 – 60 proc. do­stęp­nych środ­ków. Naj­więk­sze na­kła­dy prze­zna­cza­ne by­ły na nie­do­in­we­sto­wa­ne dro­gi sa­mo­rzą­do­we (gmin­ne, po­wia­to­we i wo­je­wódz­kie). Przy wy­bo­rze dróg, na któ­re tra­fia unij­ne wspar­cie, w pierw­szej ko­lej­no­ści bra­ne by­ły pod uwa­gę te, któ­re do­cho­dzą do dróg kra­jo­wych czy pro­wa­dzą do atrak­cji tu­ry­stycz­nych lub ośrod­ków go­spo­dar­czych re­gio­nu.

Do­tąd re­gio­ny zbu­do­wa­ły za­le­d­wie 362 km no­wych dróg i prze­bu­do­wa­ły 3,6 tys. km. W bu­do­wie jest pra­wie 500 km tras, a po­nad 3,7 tys. km jest grun­tow­nie prze­bu­do­wy­wa­nych.

Naj­wię­cej no­wych dróg, zgod­nie z już pod­pi­sa­ny­mi umo­wa­mi, po­wsta­nie na Lu­belsz­czyź­nie – 139 km.

– Konsekwentnie re­ali­zu­je­my stra­te­gię po­pra­wy do­stęp­no­ści ko­mu­ni­ka­cyj­nej re­gio­nu, tak we­wnętrz­nej, jak i ze­wnętrz­nej – mó­wi „Rz" Krzysz­tof Het­man, mar­sza­łek wo­je­wódz­twa lu­bel­skie­go.

Ma­zow­sze pla­nu­je zbu­do­wać 105 km no­wych tras, a Ku­jaw­sko-Po­mor­skie 86 km. Naj­mniej no­wych dróg chcą bu­do­wać: Pod­la­sie (11 km), Opol­skie (17 km), i War­miń­sko-Ma­zur­skie (19 km). Sa­mo­rzą­dy in­we­stu­ją jed­nak głów­nie w prze­bu­do­wy i mo­der­ni­za­cję już ist­nie­ją­cej sie­ci dro­go­wej. Naj­wię­cej dróg chce prze­bu­do­wać Pod­kar­pa­cie, któ­re pod­pi­sa­ło umo­wy o do­fi­nan­so­wa­nie re­mon­tów 957 km dróg. Tam też naj­wię­cej ich zmo­der­ni­zo­wa­no – 780 km. Naj­mniej na Dol­nym Ślą­sku (47 km).

Do koń­ca 2011 r. prze­bu­do­wa­ły łącz­nie 3,61 tys. km dróg, w tym 1,74 tys. km w ubie­głym ro­ku.

In­we­sty­cje w to­ry

Jak po­da­je re­sort roz­wo­ju , zgod­nie z pod­pi­sa­ny­mi umo­wa­mi dzie­więć wo­je­wództw pla­nu­je bu­do­wę lub prze­bu­do­wę 841 km li­nii ko­le­jo­wych. W su­mie na in­we­sty­cje w ko­lej na la­ta 2007 – 2013 mar­szał­ko­wie za­re­zer­wo­wa­li 1,8 mld zł.

Naj­wię­cej no­wych lub zmo­der­ni­zo­wa­nych to­rów – 207 km – ma przy­być na te­re­nie wo­je­wódz­twa za­chod­nio­po­mor­skie­go. – Nasz re­gion jest mniej za­lud­nio­ny, ale jed­nak spo­ry i z du­żą sie­cią ko­le­jo­wą. Za­pew­nie­nie do­stęp­no­ści do wo­je­wódz­twa i je­go sto­li­cy le­żą­cej na obrze­żach wy­mu­sza mo­der­ni­za­cję to­rów – tłu­ma­czy Ol­gierd Ge­ble­wicz, mar­sza­łek za­chod­niopo­mor­ski.

Wska­zu­je że, aby po­pra­wić spój­ność re­gio­nu, mo­der­ni­zo­wa­ne są dwie ważne li­nie. – Pierw­sza z nich to Wałcz ­– Szcze­cin, któ­rą łą­czy sto­li­cę wo­je­wódz­twa z naj­da­lej po­ło­żo­nym po­wia­tem, a dru­ga to li­nia ze Szcze­ci­na (Go­le­nio­wa) do Ko­ło­brze­gu, któ­ra ma też zna­cze­nie tu­ry­stycz­ne – wska­zu­je Ge­ble­wicz.

Naj­mniej no­wych to­rów w re­gio­nach, któ­re in­we­stu­ją w ko­lej, przy­bę­dzie w Ma­ło­pol­sce – 15,6 km.

Roz­bu­do­wa lot­nisk

Re­gio­ny in­we­stu­ją też w por­ty lot­ni­cze. Re­ali­zo­wa­ne są 22 pro­jek­ty po­le­ga­ją­ce na wy­bu­do­wa­niu lub wy­po­sa­że­niu pię­ciu por­tów lot­ni­czych.

To lot­ni­ska w Byd­gosz­czy, Lu­bli­nie, Ło­dzi, Rze­szo­wie i Po­zna­niu. Ma­zow­sze za­war­ło wstęp­ną umo­wę o do­fi­nan­so­wa­nie bu­do­wy lot­ni­ska w Mo­dli­nie.

Z bu­do­wy por­tu po uchy­le­niu de­cy­zji śro­do­wi­sko­wej zre­zy­gno­wa­ło Pod­la­sie. Jak za­uwa­ża Je­rzy Kwie­ciń­ski, eks­pert BCC i by­ły wi­ce­mi­ni­ster roz­wo­ju, to zła wia­do­mość dla re­gio­nu, któ­ry le­ży na obrze­żach Pol­ski i ca­łej Unii.

Do­ta­cje z pro­gra­mów re­gio­nal­nych są też in­we­sto­wa­ne w trans­port miej­ski. Na ta­ki krok zde­cy­do­wa­ło się pięć wo­je­wództw: ku­jaw­sko-po­mor­skie, po­mor­skie, ślą­skie, wiel­ko­pol­skie i za­chod­nio­po­mor­skie.

Pro­jek­ty do­ty­czą mo­der­ni­za­cji bądź roz­bu­do­wy sie­ci trans­por­tu tram­wa­jo­we­go. Tak jest w Byd­gosz­czy, Gru­dzią­dzu, To­ru­niu, Czę­sto­cho­wie, Po­zna­niu i Szcze­ci­nie. W Trój­mie­ście prze­bu­do­wy­wa­na jest też sieć tro­lej­bu­so­wa.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów a.stefanska@rp.pl a.osiecki@rp.pl

Inwestycje rządu na drogach i torach

Ponad 29 mld zł na autostrady

Sieć dróg kra­jo­wych, za któ­re od­po­wia­da rząd, czy­li au­to­strad, tras eks­pre­so­wych i dróg szyb­kie­go ru­chu, wy­no­si oko­ło 18,5 tys. km. W bu­do­wie jest obec­nie 1323 km tras. Tyl­ko w ze­szłym ro­ku za­koń­czy­ła się bu­do­wa na 270 km dróg. Ge­ne­ral­na Dy­rek­cja Dróg Kra­jo­wych i Au­to­strad, któ­ra za­rzą­dza głów­ny­mi dro­ga­mi, wy­da­ła na in­we­sty­cje 26,4 mld zł. W tym ro­ku na ma­pie Pol­ski ma przy­być ko­lej­nych ok. 972 km au­to­strad i tras eks­pre­so­wych. Rząd za­po­wia­da, że prze­zna­czy na to ok. 29,3 mld zł. Sieć li­nii ko­le­jo­wych, któ­ry­mi za­rzą­dza spółka PKP Pol­skie Li­nie Ko­le­jo­we, li­czy ok. 19 tys. km to­rów. Pra­ce trwa­ją na 2,3 tys. km. W ro­ku 2011 re­mon­ty i mo­der­ni­za­cje zo­sta­ły za­koń­czo­ne na od­cin­kach li­czą­cych w su­mie ok. 450 km, co kosz­to­wa­ło ok. 3,4 mld zł. W tym ro­ku, jak za­po­wia­da PKP PLK, ma się za­koń­czyć mo­der­ni­za­cja 413 km to­rów, a fak­tu­ry za­pła­co­ne wy­ko­naw­com in­we­sty­cji ma­ją opie­wać na ok. 6 mld zł. Rząd ma na in­we­sty­cje w sieć trans­por­to­wą, za któ­rą od­po­wia­da (dro­gi, lot­ni­ska, ko­le­je, trans­port mor­ski i miej­ski), do dys­po­zy­cji na la­ta 2007 – 2013 19,4 mld eu­ro. Sa­mo­rzą­dy w tym sa­mym cza­sie na trans­port wy­da­dzą ok. 4,2 mld eu­ro. —ais

Sa­mo­rzą­dy za­rzą­dza­ją 364,8 tys. dróg gmin­nych, po­wia­to­wych i wo­je­wódz­kich. Naj­wię­cej jest tych pierw­szych – 209,3 tys. km, i za­le­d­wie po­ło­wa ma na­wierzch­nię twar­dą.

Sieć dróg wo­je­wódz­kich to 28,5 tys. km. Więk­szość z tras po­trze­bu­je na­tych­mia­sto­we­go re­mon­tu lub prze­bu­do­wy.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem