Czy radnemu, wybranemu do zarządu powiatu w trybie określonym w art. 27 ustawy o samorządzie powiatowym, z uwagi na pełnione funkcje może przysługiwać podwyższona dieta? Z takim pytaniem zmierzył się Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z 3 lutego 2012 r. (sygn. akt II OSK 2635/11) doszedł do wniosku, że takiemu radnemu wyższa dieta może zostać przez radę przyznana.

Przypomnijmy. Zgodnie z art. 27 ustawy o samorządzie powiatowym rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od 3 do 5 osób, w tym starostę i wicestarostę. Członkiem zarządu powiatu może zostać również radny. Natomiast z art. 21 ust. 4a ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że radnemu, pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu powiatu, nie przysługuje dieta.

Jak stanowi przepis art. 21 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, na zasadach ustalonych przez radę powiatu radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Ustęp 5 tego artykułu określa maksymalną wysokość diet przysługujących radnemu w ciągu miesiąca. Ustawodawca postanowił również, że  rada powiatu przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze także pod uwagę funkcje pełnione przez radnego. Taką funkcją pełnioną przez radnego może być właśnie nieodpłatne (bez wynagrodzenia) zasiadanie w zarządzie powiatu.

- Zauważyć należy, że – jak stanowi art. 21 ust. 4a ustawy o samorządzie powiatowym – dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu w powiecie, w którym uzyskał mandat, a zatem wówczas, gdy jest on pracownikiem samorządowym, który pobiera wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy. Z kolei art. 21 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że radny powiatu ma obowiązek brać udział w pracach organów powiatu. Z powyższych unormowań wynika, że radny będąc pozaetatowym członkiem zarządu powiatu wykonuje nałożone na niego dodatkowe obowiązki wynikające z funkcji do jakiej został wybrany. Okoliczność tą powinna zatem wziąć pod uwagę rada powiatu ustalając wysokość diet radnych - argumentuje NSA.

W uzasadnieniu korzystnego dla powiatowych radnych wyroku sąd stwierdził ponadto, że brak jest podstaw prawnych do przyjęcia stanowiska, że przepis art. 21 ust. 4 i 4a ustawy o samorządzie powiatowym wprowadza ustawowy zakaz ustalania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych radnemu powiatu, który jest nieetatowym członkiem zarządu powiatu tylko dlatego, że ten pobiera diety i przysługuje mu zwrot kosztów podróży służbowych, jako członek rady powiatu. - Oznacza to, że rada powiatu może podjąć uchwałę w sprawie diet radnych, w której przyzna wyższe diety tym radnym, którzy są jednocześnie członkami zarządu tej jednostki, i z tego tytułu nie pobierają wynagrodzenia.